waterstofgas en water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

waterstofgas en water

Ik hoorde van een Amerikaanse arts dat het heel gezond is om, als je geen kraanwater maar gedestilleerd water zou drinken, aan gedestilleerd water waterstofgas toe te voegen. Nu vraag ik me af welke chemische reactie dat eigenlijk teweeg brengt. Niet dat ik het ga proberen hoor, maar ik ben wel nieuwsgierig. Weet iemand wat er dan gebeurt? 

Berichten: 12.262

Re: waterstofgas en water

Ik heb werkelijk geen flauw idee wat dat zou moeten uithalen. Op zich lijkt het me qua gezondheid volstrekt ongevaarlijk, tenzij je op een of andere manier dat waterstofgas weet te ontsteken tijdens het experiment. 
 
Wat voor gezondheidsvoordeel het heeft? Geen flauw idee, zegt de bron hier iets over?
 
Op zich kun je gedestilleerd water gerust drinken, ook al gaan er onzinverhalen rond dat dit gevaarlijk zou zijn vanwege gebrek aan mineralen of iets dergelijks. Zolang je gewoon voedsel eet en dergelijke is dat absoluut niet het geval. Er zit wel een beetje calcium en magnesium in kraanwater, maar vergelijkbaar met de hoeveelheden die je bij een normaal eetpatroon binnen krijgt is dat vrijwel verwaarloosbaar. 
 
Ik heb er zelf genoeg van gedronken, officieel was het water in het lab geen drinkbaar water, daar dat uit de milliQ uiteraard wel. Gezondheidsclaims geloof ik verder weinig van, maar qua smaak is het wel interessant om een keer een glas echt zuiver water te drinken, het verschil met (utrechts) kraanwater is te proeven. 
Victory through technology

Berichten: 5

Re: waterstofgas en water

Hartelijk dank voor de reactie. Helaas zegt de arts er niet meer over dan dat hij het zelf al vijf jaar drinkt en dat het heel gezond is. Maak je zo trouwens waterstofperoxide?   

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: waterstofgas en water

Waterstofperoxide heeft juist een extra zuurstofatoom.
De waterstof in het water zal geen chemische binding vormen, het zal hoogstens oplossen in het water. Maar wat daar zo gezond aan is daar kan ik me geen enkele voorstelling van maken.
Staat dat verhaal ergens op het internet en heb je daar een link van?

Berichten: 12.262

Re: waterstofgas en water

Waterstof lost inderdaad wel op in water, net als zeg stikstof en zuurstof uit de lucht. Per gram genomen een stuk minder goed, per mol in dezelfde grootte-orde. 
 
Maar waarom je het zou moeten drinken blijkt uit niets. Je darmflora produceren bijvoorbeeld ook waterstofgas, en dat is dusdanig slecht oplosbaar dat het er deels gewoon uit komt in de vorm van scheten en boeren, je lichaam doet er feitelijk gewoon helemaal niets mee en wil er van af. 
 
Dat iemand het al jaren drinkt en er niets raars gebeurd wil op zich niet zoveel zeggen: Ik drink al dik 10 jaar utrechts kraanwater, en ik ben nog nooit geraakt door een neerstortend vliegtuig. Qua anecdote klopt dat verhaal prima, maar of er een causale relatie is? Mogelijk wel: utrecht ligt niet direct onder een aanvliegroute waar vliegtuigen laag over komen en zo nu en dan de grond voortijdig rammen, in tegenstelling tot pakweg amstedam ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: waterstofgas en water

Hier een artikel over deze hype.

Berichten: 703

Re: waterstofgas en water

De catering bij ons op de uni verkoopt juist water met extra zuurstof, en ik heb het inmiddels ook al van een ander merk een keer ergens in de winkel gezien. Ik zie het nut er niet van in, zodra je de dop openmaakt verdampt het gewoon (eigenlijk nooit uitgerekend hoe lang dat duurt). Maar het heeft in ieder geval wel een lekker smaakje.

Berichten: 12.262

Re: waterstofgas en water

Ah, hypes... dat zal het wel verklaren dan, het klinkt verder behoorlijk onnozel. 
 
Of zuurstof wat met de smaak doet weet ik eigenlijk niet, maar betwijfel het ergens. Ik heb bijv 1 kraan die een hoop luchtbelletjes door het water mengt (soort waterbesparingsidee, lijkt meer water dan het is), maar ook een kraan waar het 'gewoon' uit komt. Je zou denken dat er de nodige zuurstof uit de lucht oplost met een dergelijke kraan, maar het water dat eruit komt smaakt niet anders. 
Victory through technology

Berichten: 5

Re: waterstofgas en water

klazon schreef: Waterstofperoxide heeft juist een extra zuurstofatoom.
De waterstof in het water zal geen chemische binding vormen, het zal hoogstens oplossen in het water. Maar wat daar zo gezond aan is daar kan ik me geen enkele voorstelling van maken.
Staat dat verhaal ergens op het internet en heb je daar een link van?
Ja, dit is de link. Dr. Mercola zegt het bij 1uur 10 minuten. 

Berichten: 5

Re: waterstofgas en water

Dank jullie allen voor de prachtige reacties. Ik vraag mij ook af of het werkelijk wat doet voor de gezondheid, maar ben in elk geval scheikundig weer wat wijzer.  :)

Berichten: 703

Re: waterstofgas en water

Benm schreef: Ah, hypes... dat zal het wel verklaren dan, het klinkt verder behoorlijk onnozel. 
 
Of zuurstof wat met de smaak doet weet ik eigenlijk niet, maar betwijfel het ergens. Ik heb bijv 1 kraan die een hoop luchtbelletjes door het water mengt (soort waterbesparingsidee, lijkt meer water dan het is), maar ook een kraan waar het 'gewoon' uit komt. Je zou denken dat er de nodige zuurstof uit de lucht oplost met een dergelijke kraan, maar het water dat eruit komt smaakt niet anders. 
 
Ik bedoelde ook niet de smaak van het zuurstof, maar de fruitsmaak die ze eraan toevoegen ;) Het lijkt me stug dat je zuurstof kan proeven.

Berichten: 12.262

Re: waterstofgas en water

Dat lijkt me ook stug, maar vaak wil je in verpakte dranken juist helemaal geen zuurstof hebben omdat dat zorgt voor sneller bederf door oxidatie van smaakstoffen of kleurstoffen waardoor het er niet meer smakelijk uitziet (niet per se een veiligheidsprobleem, maar als je het wil verkopen wel lastig).
 
Enige dat ik er feitelijk over wil meegeven: Probeer -niet- om zelf waterstof of zuurstof thuis toe te voegen aan water. De kans dat je gewond raakt door een daardoor ontstane brand lijkt me dusdanig groot dat het enig statistisch gezondheidsvoordeel, gemiddeld, compleet teniet doet. Werken met beide gassen is gewoon extreem gevaarlijk als je er niet voor opgeleid bent. Waterstof is nog wel vrij duidelijk gevaarlijk, maar zuivere zuurstof is soms onverwachts reactief: dingen waarvan je nooit zou vermoeden dat ze in brand vliegen in normale lucht doen dat in zuivere zuurstof wel, zelfs iets als ijzerdraad. 
Victory through technology

Berichten: 6

Re: waterstofgas en water

ik heb via meditech een waterstof generator gekocht evenals een waterdistileerder incl. toebehoren.

kan niet anders dan zeggen dan dat het ten goede komt.

vooral de waterdistilleerder, als je ziet wat er overblijft voor een zwarte zooi en kalk na 1 keer 4 liter water distileren dan mag je je serieus afvragen wat wij voor smerig kraanwater dinken! het is te smerig voor woorden. mensen die geen waterdistileerder willen kunnen als alernatief het beste spa blauw drinken! heb de testen gezien met een elektrolyzer en kraanwater is evenals alle flessenwater, op spa blauw na te vies voor woorden!



zie bovenstaande link op youtube het water dat wij drinken, ondanks dat iedereen zegt nederland heeft het beste kraanwater! je drinkt nooit meer kraanwater! ons gezin nooit meer! en wij koken er ook niet meer mee!

Berichten: 6

Re: waterstofgas en water

janita58 schreef: zo 06 mei 2018, 00:53 Ik hoorde van een Amerikaanse arts dat het heel gezond is om, als je geen kraanwater maar gedestilleerd water zou drinken, aan gedestilleerd water waterstofgas toe te voegen. Nu vraag ik me af welke chemische reactie dat eigenlijk teweeg brengt. Niet dat ik het ga proberen hoor, maar ik ben wel nieuwsgierig. Weet iemand wat er dan gebeurt? 
drink vooral je kraanwater en kook ermee!

ik maak gebruik van een waterdistileerder en het gedisteleerde water gebruik ik in mijn waterstofgas generator! zijn voldoende onderzoeken nar en de reactie staat overal omschreven! ietsje beter zoeken dus..
mijn kind en wijzelf nemen niets anders meer! kraanwater is puur vergif! zie de youttube link waar ze het testen!

Opmerking moderator

Het meermaals plaatsen van hetzelfde youtube filmpje maakt een post niet geloofwaardiger maar wel vervelender om te lezen. daarom overbodige filmpjes verwijderd

Deze post bevat ongefundeerde beweringen die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn!

Berichten: 6

Re: waterstofgas en water

klazon schreef: zo 06 mei 2018, 23:18 Waterstofperoxide heeft juist een extra zuurstofatoom.
De waterstof in het water zal geen chemische binding vormen, het zal hoogstens oplossen in het water. Maar wat daar zo gezond aan is daar kan ik me geen enkele voorstelling van maken.
Staat dat verhaal ergens op het internet en heb je daar een link van?
pubmed heeft 19 onderzoeken staan. en google verder je zal genoeg vinden of de werking wat waterstofgas!

Reageer