Massaspectrum dringend vraag

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Massaspectrum dringend vraag

Hi allemaal,
 
Heb een dringend vraagje over massaspectrum.
 
Stel dat je de massaspectrum hebt van hexaan-3-on waarbij je moet verklaren hoe m/z = 71 is ontstaan en m/z = 57 en evt m/z = 43
 
Hexaan-3-on heeft een moleculaire massa van 100u met structuurformule CH3 - CH2 - C - CH2 - CH2 - CH3
                                                                                                                                            =
                                                                                                                                            O
 
Bij de verklaring van m/z = 71 had ik in gedachte om eerst 100u - 71u = 29u te doen, waarbij je massa van afgebroken stukje weet.
Nu kan dit 2 C-atomen bevatten en 5 H-atomen wat verwijst naar CH2 - CH3 wat afgebroken is, dan moet je dat gewoon weghalen van de bovenstaande structuurformule waarbij je C4H7O+ krijgt.
 
Nu bij m/z = 57 had ik in gedachte dat het uit 3 C-atomen, 1 O-atoom en 5 H-atomen, wat verwijst naar C3H5O+
 
ECHTER
 
Nu bij m/z = 43 dacht ik dat er 3 C-atomen en 7 H-atomen konden zijn, wat resulteert in CH2 - CH2 - CH3 echter staat in het antwoordenboekje dat bij m/z = 43 het fragment C2H3O+ hoort. Zijn beide juist, zo niet, wat heb ik fout gedaan?
 
Alvast dank.

Reageer