fosforzuur in Coca-Cola

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

fosforzuur in Coca-Cola

Beste,
 
Ik heb een nogal rare vraag.
 
Hoe komt het dat we niet oplossen als we Coca-cola drinken, want daar zit fosforzuur in?
Kan dat fosforzuur geen kwaad voor onze ingewanden?
mvg

Berichten: 61

Re: fosforzuur in Coca-Cola

De hoeveelheid fosforzuur is belangrijk en dit is niet genoeg om op te lossen. Wat wel bijvoorbeeld een gevolg van cola is dat het je tanden aantast.

Berichten: 391

Re: fosforzuur in Coca-Cola

Ons lichaam is redelijk bestand tegen zuren.
Drank met een pH tot 2 a 3 kan het lichaam prima verdragen.
Daarbij is fosforzuur ook een zwak zuur.
 
Veel frisdrtank bevat ook citroenzuur waardoor veel frisdrank een pH heeft van 2 a 3.
Ook vruchtensappen zijn vaak behoorlijk zuur
 
Het veelvuldig consumeren van zure drankjes veroorzaakt wel tanderosie (je tandglazuur lost langzaam op)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: fosforzuur in Coca-Cola

gravimetrus schreef:Veel frisdrtank bevat ook citroenzuur waardoor veel frisdrank een pH heeft van 2 a 3.

Ook vruchtensappen zijn vaak behoorlijk zuur
 
 
pH van frisdrank en vruchtensappen is veelal 2,8 tot 3,8
 
in principe, valt de tanderosie door zuur drinken nog wel mee. Dit doordat de veelvoorkomende zuren in levensmiddelen (melk-, appel-, wijnsteen-, citroen-, en fosforzuur) zwak zijn, lage concentraties (bij meer dan 2% citroenzuur wordt het moeilijk te drinken) en doordat de contacttijd erg kort is.
 
Wat meer erosie aanbrengt is door bacteriën geproduceerd melkzuur welke in de biofilm laag om de tanden heen veel langere contact tijd heeft, en daardoor dus ook reactie tijd.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer