[scheikunde] massa-volume%

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 58

[scheikunde] massa-volume%

Opgave: een fysiologische zoutoplossing bevat 0,90 massa-volume % natriumchloride.
Met een infuus wordt een halve liter van deze oplossing toegediend. Hoeveel
gram chloride-ionen worden dan in het bloed gebracht?

<A> 4,5 g
<B> 2,7 g
<C> 1,8 g
<D> 0,45 g

Mijn vraagt luidt als volgt: wat is het verschil tussen massa-procent en massa-volume procent? Wanneer ik er vanuit ga dat dit hetzelfde is, kom ik steeds 0.27g uit als antwoord, terwijl het juiste antwoord 2.7 g is.
Werkwijze:
1. als eerste bereken ik via de 0.9 verhouding (gegeven) de massa van NaCl (hierbij gebruik ik een volume van 1 liter). Hierbij kom ik 0.45g uit.
2. Hieruit kan ik dan aantal mol van NaCl berekenen (=0.0077 mol).
3. Uit deze aantal mol, kan ik massa van Cl-ionen berekenen, en kom hierbij 0.27 gram uit maar dit is dus 100x kleiner dan het correcte antwoord... :roll:
Zou iemand me kunnen wijzen op mijn fout?
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door sdb3 op wo 19 jun 2019, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichten: 58

Re: massa-volume%

En zou iemand ook kunnen beantwoorden of massa-procent gelijk is aan massa-volume %? Ik dacht van wel omdat 1 liter bijvoorbeeld 1kg is...

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: massa-volume%

Ik denk dat het juiste er niet tussen staat. Eerlijk gezegd maken mogelijkheid A, B en C geen sense. Je hebt berekend dat je 0,45 g NaCl toegevoegd hebt via het infuus. De massa aan Cl- zal dus kleiner moeten zijn dan 0,45 g. ( 0,45 g kan bijvoorbeeld niet 2,7 g Cl- bevatten)

Het juiste antwoord is naar mijn weten 0,27 g Cl-, je hebt het dus bij het juiste eind! Een goede tip die ik je kan geven als altijd kritisch naar de vragen te kijken.

massaprocent en massa-volume procent zijn perse niet hetzelfde. (Enkel als de dichtheid van de oplossing gelijk aan 1 g/mL, want dan is 100 g oplossing even zwaar als 100 mL oplossing)

Massaprocent is aantal gram stof/ 100 g oplossing, Massavolume procent is aantal gram stof/ 100 mL oplossing.

Bijvoorbeeld: Een geconcentreerde oplossing HCl heeft een massaprocent van 37,0% de dichtheid van die oplossing 1,19 g/mL. 1 mL oplossing weegt 1,19 g. 84,03 mL oplossing weegt 100 gram.

37,0% = 37 g zuivere HCl / 100 g oplossing en dit komt overeen met 37 g zuivere HCl/ 84,03mL oftewel 0,4403 g/mL oftewel 44,03 g/100 mL ( 44,03 m/V% dus)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: massa-volume%

Blijkbaar is massa-volumeprocent "De concentratie uitgedrukt in massa/volumeprocent is de verhouding van de massa opgeloste stof in gram tot het volume van de oplossing in milliliter vermenigvuldigd met 100 %"

Je hebt 500 ml, dan is 0,9 massa-volumeprocent 4,5 gram. Daarmee kom je er verder wel uit, denk ik.

Berichten: 58

Re: massa-volume%

Bedankt allebei voor reactie!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: massa-volume%

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica"

Reageer