Drinkbare vloeistof op kleur mengen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Drinkbare vloeistof op kleur mengen

Beste forumleden,

Ik ben absoluut niet scheikundig onderlegd, vandaar de vraag op dit forum.
Voor een speciale gelegenheid wil ik twee kleuren drinkbare vloeistof mengen tot de kleur rood. Ik weet dat Yellow en Magenta samen rood maken, maar bestaan er drinkbare vloeistoffen in deze kleuren?
En... als ik totaal verkeerd denk, weet iemand hoe ik het voor elkaar krijg om twee verschillende kleuren drinkbare vloeistof
tot een drinkbare rode vloeistof te krijgen?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Berichten: 12.262

Re: Drinkbare vloeistof op kleur mengen

Ik zou het jezelf niet te moeilijk maken, en experimenteren met voedselkleurstoffen (verkrijgbaar bij winkels voor bakkerij-benodigdheden, sommige toko's en vast nog veel andere plaatsen, of online te bestellen). Deze stoffen zijn qua veiligheid goedgekeurd (behoren een E-nummer te hebben).

Magenta en geel mengen zou rood moeten opleveren. Gele kleurstoffen zijn er genoeg, maar magenta kan wel eens lastig worden gezien dat weinig gebruikt wordt. Je zou even moeten rondshoppen wat je kunt krijgen, wellicht werkt een natuurlijk extract hier ook zwarte bessen, bieten oid.

Een andere optie is, indien je uiteindelijke drank zuur is, een indicator te gebruiken die rood kleurt in een zure omgeving. Ik zou dan denken aan iets als lakmoes, dat in licht basis milieu blauw is, maar in zuur milieu rood kleurt. Bij zuur hoef je niet te denken aan azijn of iets dergelijks, appel of (witte)druivensap is zuur genoeg, en van zichzelf niet rood.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Drinkbare vloeistof op kleur mengen

Nee Ben, met lakmoes gaan we voedselveiligheids risico's krijgen, bieten sap een andere kleur geven werkt niet.

Gezien het voor menselijke consumptie is en de topic starter niet goed onderlegd is in de chemie vind ik dit verzoek erg gevaarlijk. Spelen met wat rode kool sap en azijn of citroen kan weinig kwaad (buiten dat het snel niet meer smakelijk is) maar ik zal hier niet verder mee door gaan.

@ Marono, wat is precies jouw idee, wat wil je met de kleuromslag doen en voor wie?

Berichten: 12.262

Re: Drinkbare vloeistof op kleur mengen

Uiteraard uitsluitend food-grade stoffen gebruiken!

Met lakmoes doelde ik inderdaad op een extract uit rode kool, bepaalde bessen of iets dergelijks - het is pH afhankelijk rood of blauw, en voor zover ik weet is een voedselveilige variant verkrijgbaar. Uiteraard kun je zelf ook een rode kool uitpersen, al weet ik niet wat dat met de smaak van het geheel zal doen.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Drinkbare vloeistof op kleur mengen

Limonadesiroop is er in vele kleuren....

Berichten: 12.262

Re: Drinkbare vloeistof op kleur mengen

Zeker, maar magenta? Het zou wel eens kunnen met "bosvruchten" smaak, als je dat mengt met iets geels ("citroen"?) in de juiste verhoudingen zou je misschien een redelijke kleur rood kunnen maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Drinkbare vloeistof op kleur mengen

Starbucks schijnt een magenta kleurige drank te hebben: https://www.simplemost.com/starbucks-magenta-drink/. Dat geel kun je zelf maken. Ehh.. kopen.

Berichten: 12.262

Re: Drinkbare vloeistof op kleur mengen

Dat ziet er inderdaad wel magenta uit! Dragonfruit heeft ook wel die kleur, zeker het soort dat door-en-door gekleurd is, maar gezien de beperkte verkrijgbaarheid in nederland leek het me geen logische keuze. Als je eraan kunt komen echter wel - naast intense kleur is het ook nog eens een heel smakelijke vrucht.

Berichten: 2

Re: Drinkbare vloeistof op kleur mengen

Superbedankt voor al jullie reacties! Erg fijn. Ik ga ermee aan de slag.
Even ter info :). Het is voor een bruiloft waar de bruid en bruidegom ieder een vloeistof schenken en daarmee samen een rode liefdesdrank maken ;)

Reageer