kookpunt rangschikken organische verbinding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

kookpunt rangschikken organische verbinding

ik heb echt dringend hulp nodig met een vakantietaak voor chemie!!!
We hebben geleerd om organische en anorganische verbindingen volgens stijgend kookpunt in volgorde te plaatsen. Wat als je nu 4 organische verbindingen hebt zoals

CH3-CH(CH3)-NH-CH3 (een amine dus)
CH3-CO-C2H5 (een Keton)

C2H5-CH(CH3)-OH (een alcohol)
C2H5-COOH (carbonzuur)

Nu weten we dat de eerste 2 verbindingen dipoolkrachten zijn en de laatste 2 waterstofbrugkrachten
Nu weten we ook dat een carbonzuur het hoogste KP heeft en een amine het laagste Maar nu moet ik dit AANTONEN.. Ik weet dat je dit kan doen via delta Elektronegatieve waarde maar dan wordt het wel heel ingewikkeld met die 3 verschillende atomen niet? Kan iemand mij helpen? Ik heb echt een goed onderbouwd tekstje nodig want het is echt heeel belangrijk

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: kookpunt rangschikken organische verbinding

Naar mijn weten kan een amine (niet tertiar amine) ook waterstofbruggen aangaan.

Ik denk er het volgende over:

Dat keton kan geen waterstofbruggen aangaan en zal volgens mij het laagste kookpunt hebben. Het amine heeft een lager kookpunt dan het alcohol. Omdat zuurstof meer elektronegatief is dan stikstof zullen de waterstofbruggen tussen de alcoholmoleculen sterker zijn. Het carbonzuur kan meer waterstofbruggen maken dan het alcohol en heeft dus het hoogste kookpunt. (Keton < amine < alcohol < carbonzuur)

Reageer