Degradatie polyester

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 151

Degradatie polyester

Ik ben vrij zeker polyester (verschillende onderscheidmakende elementen met nylon)
Vandaag, een te herstellen rugzak, een geknapte riem/lint.
Ik ontdekte dat ik het lint gewoon in reepjes kon blijven afscheuren, alsof het van papier was. Andere linten, zelfde materiaal, van deze rugzak waren niet met de hand te breken en nog andere vertoonden lichte gelijkaardige gradaties, maar met grote afstand tot dit stuk.
Hoe is zoiets mogelijk?
Polyester wordt gespecifieerd als sterke weerstand tegen zuren, basen en goede uv bestendigheid.
Klaarblijkelijk zijn de vezels toch ernstig aangetast door iets.
Ik heb vroeger één keer een ietwat vergelijkbaar geval gehad, zijnde een gebroken plastiekbeugel en men had dan maar een knoop gelegd in het lint. Het stuk lint dat die knoop maakte, kon je in harde brokjes verpulveren.

En een misschien gerelateerde vraag: rekkers. Bvb zo van die elastische linten binnenin valiezen om de inhoud wat samen te houden, soms als je daaraan trekt, hoor je geknetter en zie je wolkjes stof, en is alle rek in één keer weg. Volgens wat ik las wordt elasticiteit gegeven door gebruik van een % elastaan, volgens wiki ook bestand tegen olie, licht en zout. Ofwel gebruiken ze een soort (goedkoper?) alternatieve vezel dewelks eigenschappen snel verloren gaan.

Reageer