Waarom salpeterzuur bij de bepaling van het zoutgehalte?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Waarom salpeterzuur bij de bepaling van het zoutgehalte?

Bij de bepaling van het zoutgehalte moet ik gebruik maken van een automatische titratie. Hierbij wordt er tussen de 0.70 en 0.84 gram product afgewogen. Dit zou bijvoorbeeld sojasaus kunnen zijn. Hier wordt 2 ml salpeterzuur aan toegevoegd. Dit wordt aangevuld met demiwater tot 40 ml. Vervolgens wordt hier steeds een klein beetje zilvernitraat aan toegevoegd tot het omslagpunt bereikt is. Hieruit rekent de titrator automatisch het zoutpercentage.

Ik snap waarom er gebruik gemaakt wordt van zilvernitraat, maar wat is de functie van salpeterzuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Waarom salpeterzuur bij de bepaling van het zoutgehalte?

Salpeterzuur is optioneel maar het zorgt voor een wat consistentere beginpotentiaal waardoor het wat betrouwbaarder wordt als je verschillende soorten samples meet. Naast het verhogen van de ion-concentratie is salpeterzuur ook een goeie oxidator en in sojasaus zit van alles, zoals bijvoorbeeld natriumglutamaat en ik kan me voorstellen dat aanzuren en/of kapot oxideren helpt om het wat reproduceerbaarder te maken.

Het lijkt me alleen niet handig om eerst salpeterzuur toe te voegen en dan pas te verdunnen met demiwater. Ik zou al verdunde salpeterzuur toevoegen omdat je anders misschien wat chloride kwijt raakt in de vorm van HCl gas, maar misschien valt het mee.

Berichten: 2

Re: Waarom salpeterzuur bij de bepaling van het zoutgehalte?

Bedankt voor je reactie! :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Waarom salpeterzuur bij de bepaling van het zoutgehalte?

Ragbips schreef: ma 16 sep 2019, 10:55 Het lijkt me alleen niet handig om eerst salpeterzuur toe te voegen en dan pas te verdunnen met demiwater. Ik zou al verdunde salpeterzuur toevoegen omdat je anders misschien wat chloride kwijt raakt in de vorm van HCl gas, maar misschien valt het mee.
Zowiezo, altijd zuur bij water, water bij zuur bekomt je duur

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Waarom salpeterzuur bij de bepaling van het zoutgehalte?

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer