Lyofiele en lyofobe solen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 228

Lyofiele en lyofobe solen

Dag allemaal

Hieronder want zinnen uit mijn cursus Colloïdchemie (cursief). Mijn beredenering heb ik onderlijnd en mijn vragen heb ik in het vet gezet.

Lyofiele solen zijn solen waar de disperse fase een goede interactie met het medium vertoont. Ze zijn stabieler dan lyofobe solen omdat het partikel naast een lading ook een mantel draagt(solvatering).

Lyofobe solen zijn solen waar de disperse fase weinig interactie vertoont met het medium. Hierdoor wordt de disperse fase moeilijk gedispergeerd.
Ik veronderstel dat dit komt door aggregeren van de disperse deeltjes zodat het één klomp stof wordt. Lyofobe solen worden enkel gestabiliseerd door hun lading. Als voorbeelden geven ze Au, Ag, zilverhalides, S,... maar Au, Ag, en S zijn toch atomen en dus elektrisch neutraal dus hebben geen lading. Hoe kan er dan stabilisatie zijn door lading? Ook metaalhydroxiden en metaalsulfiden worden aangehaald als voorbeeld maar geen verduidelijking over hoe precies.

Ik heb het internet, youtube afgezocht naar meer informatie, deftige en duidelijke tekeningen. Maar ik vind niet meteen iets nuttigs. Ik vind wel video's op youtube maar dat is zonder ondertitels en niet in het Engels of Nederlands, ook worden mijn vragen niet beantwoord in die video's.

Kan iemand mij dit wat verduidelijken? Dus daar bedoel ik Stabilisatie van lyofiele en lyofobe solen door lading.


Groetjes

Autodidact1

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Lyofiele en lyofobe solen

De lading de lyofobe deeltjes in een sol is afhankelijk van hoe die sol gemaakt is.

Er wordt een geschikt peptizing agent toegevoegd, en bepaalde ionen daarvan geven de lyofobe deeltjes een lading.

Google bijvoorbeeld met: https://www.google.com/search?q=lyophob ... zing+agent

Reageer