3,5 dinitrobenzoaat (derivatisering alcohol)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

3,5 dinitrobenzoaat (derivatisering alcohol)

Beste

Zou iemand me kunnen helpen met het reactiemechanisme voor de derivatiseren van cyclohexanol met 3,5 dinitrobenzoaat?
De uiteindelijke reactie is in bijlage gevoegd

Alvast bedankt
Bijlagen
3,5 dinitrobenzoaat.docx
(15.79 KiB) 102 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: 3,5 dinitrobenzoaat (derivatisering alcohol)

Een belangrijke vraag is: heb je organische chemie gehad en heb je geleerd over organisch chemische reacties en mechanismes? In dat geval is het makkelijk: Het mechanisme is het standaard mechanisme van nucleofiele acylsubstitutie (nucleophilic acyl substitution) en staat in ieder tekstboek in het hoofdstuk over carbonzuren.

Als je géén organische chemie hebt gehad wordt het lastig. Ik kan je wel verwijzen naar plaatjes maar ik weet niet of die je veel verder zullen helpen.

Ik zou je sowieso afraden om mechanismes in Chemsketch te tekenen. Kost een hoop tijd en het wordt nooit zoals je wil en heel vaak zelfs niet eens correct. Met de hand tekenen en inscannen levert vaak een veel beter resultaat (wel zorgen dat je netjes tekent)

Berichten: 32

Re: 3,5 dinitrobenzoaat (derivatisering alcohol)

Organische chemie heb ik gehad, bedankt!
Weet u ook waarom we pyridine hebben toegevoegd aan deze reactie?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: 3,5 dinitrobenzoaat (derivatisering alcohol)

Laten we kijken of je het zelf kunt beredeneren. Heb je het mechanisme kunnen vinden?

Berichten: 32

Re: 3,5 dinitrobenzoaat (derivatisering alcohol)

Ja
Bijlagen
00 3,q5dinitrobenzoaat.docx
(19.28 KiB) 96 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: 3,5 dinitrobenzoaat (derivatisering alcohol)

Klopt helemaal. Rechtsonder zie je -HCl, oftewel er moet HCl onttrokken worden. Wat is daarin de rol van pyridine?

Berichten: 32

Re: 3,5 dinitrobenzoaat (derivatisering alcohol)

de reactie C5H5N + HCl -> C5H6N+ Cl- had ik al gevonden, maar het nut ervan snapte ik niet goed

Reageer