Vraag over desinfecteren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Vraag over desinfecteren

Als bierbrouwer desinfecteer ik vanzelfsprekend mijn spullen voor ik hier met koud wort aan kom (aan de hete zijde is dit minder noodzakelijk vanwege het koken wat an sich ook al desinfecteert). Nu zijn er al legio discussies gevoerd over bepaalde typen desinfectans die voor de hobbybrouwer beschikbaar zijn.

Zelf gebruik ik voor het desinfecteren een verdunde oplossing van water met perazijnzuur. Dit is bewezen effectief en wordt niet voor niets op grote schaal in de voedingsmiddelenindustrie gebruikt. Maar nu lees ik ook nog steeds met enige regelmaat dat er nog mensen bestaan die denken te kunnen desinfecteren met een oplossing van sulfiet en citroenzuur. Nu is het vrij bekend dat dit geen goede desinfectans is... maar mijn vraag is eigenlijk "waarom?".
Wat maakt het nu dat je met een sulfiet/citroenzuur geen adequate desinfectans krijgt en met bijvoorbeeld perazijnzuur wel? Zit dat in het vermogen tot het afbreken van eiwitten of andere organische stoffen of waarom kan deze chemische samenstelling niet volstaan als bactericide?

Ik ben benieuwd naar de onderbouwing.

Berichten: 3.777

Re: Vraag over desinfecteren

zie bv deze link:
https://www.lenntech.nl/waterdesinfecti ... jnzuur.htm
Hoe desinfecteert perazijnzuur?
De desinfecterende werking van perazijnzuur berust op de oxidatie van de buitenste celmembranen van micro-organismen. Het oxidatiemechanisme bestaat uit de overdracht van elektronen. Hoe sterker een oxideermiddel is, hoe sneller elektronen worden overgedragen op het micro-organisme en hoe sneller het micro-organisme wordt uitgeschakeld.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Vraag over desinfecteren

sulfiet-citroenzuur is een zeer matige desinfectans.

Waarom wordt het gebruikt, omdat je dan niet hoeft na te spoelen gezien het met een allergenendeclaratie ook in je product mag zitten. Wijnboeren maken hier dankbaar gebruik van om hun wijnen langer houdbaar te maken.

Perazijnzuur is een goed desinfectans, al kan je ook hypochloriet gebruiken, is wellicht wat minder ruikend en werkt eigenlijk nog beter op verschillende sporenvormende bacteriën.

wederom goed afspoelen van de aparatuur.

Berichten: 12.262

Re: Vraag over desinfecteren

Iets als een chloorbleekmiddel wil je waarschijnlijk niet gebruiken omdat je er lastig weer van af komt - het lijkt me niet de bedoeling dat wijn of bier naar een vies zwembad ruikt.

Adnderzijds is de vraag waarom je niet iets zou kunnen gebruiken dat 'thuis hoort' in een alcoholische drank, bijvoorbeeld 70% ethanol in water. Dat is geen slecht disinfectans, en levert geen resproducten op die de smaak van het eindproduct negatief zullen beinvloeden.

Berichten: 3

Re: Vraag over desinfecteren

Het was me bekend dat perazijnzuur een fantastisch middel is. Maar ik vroeg me in deze met name af waarom sulfiet/citroenzuur dat juist niet is.

Deels ook om in de toekomst goed onderbouwd mensen te kunnen ontraden om hier mee aan de slag te gaan terwijl er zo veel betere middelen zijn.

Dus de te beantwoorden vraag: "Waarom is een sulfiet/citroenzuur mengsel een slechte desinfectans?"

Berichten: 12.262

Re: Vraag over desinfecteren

De vraag is eerder waarom een middel -wel- een goed desinfectans is.

Iets als perazijnzuur is een krachtige oxidator waardoor je de microorganismen effectief omlegt. Bijkomend voordeel is dat het sterk verdund niet gevaarlijk is en ook niet heel veel invloed op de smaak heeft (dat beetje azijnzuur stelt niet zoveel voor). Iets als chloorbleek is ook een prima oxidator, maar het restant daarvan is ongewenst (slecht voor de smaak, mogelijk ook niet zo gezond).

Sulfiet is wel een beetje desinfecterend, maar domweg lang niet zo effectief als andere middelen. Je kan het ook schoonmaken met light-cola - het forsforzuur daarin legt vast ook wel wat microorganismen om, maar om het daarmee een disinfectans te noemen?

Berichten: 3

Re: Vraag over desinfecteren

Helder. Ik ben er helemaal van overtuigd. Laat ik het anders stellen. Ik heb nogal wat last om een overtuigd gebruiker van sulfiet/citroenzuur van gedachten te doen veranderen. De vraag die je je kan stellen is: Moet je dat willen?

Op zich maakt mij dat niet zo veel uit alleen het vervelende is dat hij keer op keer de boodschap blijft verspreiden naar nieuwe en beginnende brouwers dat hij het al jaren lang zo doet en dit perfect werkt. Mensen willen nogal wel eens iets aannemen van een 'ervaren' collega zonder zich af te vragen of dit wel klopt of überhaupt kán kloppen.

Het argument 'dit en dit werkt veel beter' werkt dan minder goed dan onderbouwd aangeven waarom juist die aangeprezen sulfiet/citroenzuur oplossing niet zo goed kán werken.
Ergo; ik zoek munitie voor de discussie.

Is de hulpvraag zo beter? :)

Berichten: 12.262

Re: Vraag over desinfecteren

Wellicht is er wat te vinden in de literatuur, al zal het misschien per toepassing verschillen. Bovendien zou het feit dat het de industriele standaard is al genoeg moeten spreken in het voordeel van perazijnzuur.

Je hebt blijkbaar een eigenwijze collega bij wie het 'perfect werkt' in de zin dan het nog nooit is foutgegaan. In die zin werkt door rood licht oversteken ook 'perfect' - bijna iedereen doet het wel eens en vrijwel niemand wordt doodgereden.

Je zou het ook domweg kunnen demonstreren: Ik weet niet wat je precies probeert te doden, maar als het iets als bacterien zijn lijkt het me niet zo moeilijk: Bevuil 2 stukken glaswerk met de bacterien van je handen, maar er eentje schoon met perazijnzuur en de andere met sulfiet/citroenzuur... en kweek het resultaat op een pretrischaaltje op. Ik denk dat het verschil in aantal kolonies genoeg zegt.

Reageer