sublimeren van een stof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

sublimeren van een stof

Beste mensen,
Ik zit nu al een uur op het internet te zoeken naar een uitleg over hoe dat sublimeren mogelijk is.
Het enigste wat ik vind zijn verschillende soorten printers. Daarom wil ik vragen of dat iemand weet hoe het komt dat een vaste stof ineens verandert naar een gasvorm. Verandert de atoomstructuur plots ofzo?
Alvast bedankt
-Jens

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: sublimeren van een stof

De vaste stof verandert niet ineens, individuele atomen/moleculen komen los.
Is niet veel anders dan verdamping uit een vloeistof.

Berichten: 12.262

Re: sublimeren van een stof

Wat het specifiek met printers te maken heeft ontgaat me enn beetje.

Maar vaste stoffen verdampen wel, al zie je dat in de praktijk niet zo vaak gebeuren - meestal gaat het heel erg langzaam en is het alleen voor bepaalde stoffen goed te zien omdat we er bekend mee zijn (jood, droogijs, dat soort dingen).

Dat neemt niet weg dat het niet met alledaagste stoffen gebeurt: IJs kan in de winter ook sublimeren als de temperatuur nog onder nul is, maar de luchtvochtigheid laag is: Je ziet dan bijvoorbeeld sneeuw langzaam verdwijnen zonder dat het eerst smelt.

Berichten: 20

Re: sublimeren van een stof

Ja, dat weet ik zelf ook allemaal al.
Ik zoek niet waar dat het gebeurd, maar hoe het gebeurd. Wat gebeurd er met de moleculen/ structuur ervan?
Ik zoek de werking van het sublimeren om het zo te zeggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: sublimeren van een stof

Moleculen/atomen (verder schrijf ik moleculen) hebben thermische (bewegings-)energie. Gemiddelde waarde hangt van de temperatuur af, maar die energie varieert van molecuul tot molecuul en in de tijd.

Als die kinetische energie van een molecuul aan het oppervlak groot genoeg is om de bindingskrachten met omringende moleculen te overwinnen vliegt het de ruimte in en is het een dampmolecuul geworden.

Berichten: 12.262

Re: sublimeren van een stof

Inderdaad. En bij sublimatie van een kristallijne stof levert dat een roosterdefect aan het oppervlak op, maar feitelijk is het oppervlak toch al anders dan de bulk van het rooster gezien het aan 1 kant omringing door 'de rest' mist.

Reageer