concentraties NH3 & CO2

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

concentraties NH3 & CO2

Goedemiddag,

Voor een afstudeerproject ben ik bezig enkele parameters in een productieproces te verduidelijken. Onderdeel hiervan is de hoeveelheid NH3 en CO2 in gebruikte verzadigde stoom. Heel graag zou ik deze concentraties willen meten. Ik loop echter vast bij de analyses die gemaakt moeten worden van mijn getrokken monsters.

Om monsters te kunnen nemen wordt een speciaal condensatieketeltje aangesloten op een verzadigde stoom leiding. In deze stoom zit een hoeveelheid CO2 en NH3. Door de stoom af te tappen en door het condensatie keteltje te leidden (monster <25 graden c) ga ik er in dit stadium vanuit dat het grootste gedeelte van de CO2 en NH3 mee condenseert in het afgevangen condensaat monster.

Het analyseren van dit monster is echter een probleem. Bij het laboratorium in het bedrijf waar ik afstudeer is het volgens de laboranten niet mogelijk om de hoeveelheid NH3 en CO2 in het monster te analyseren. Dit komt vooral door de kruisgevoeligheid van de bestaande meetapparatuur.

Via deze weg de vraag of iemand mij op weg kan helpen op welke manier in wel mijn condensaat monsters kan analyseren zodat ik weer wat de concentraties NH3 en CO2 hierin zijn. Welke analyse technieken kunnen gebruikt worden? etc etc

alvast bedankt!

Tim

Reageer