Mct (kokosolie) verdikken tot een gel voor handcreme

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Mct (kokosolie) verdikken tot een gel voor handcreme

Goedemiddag allen,

Ik hoop dat iemand van jullie mij zou kunnen helpen.
Voor mijn hobby maak ik zelf zalfjes en handcremes. Nu gebruik ik aloe vera vaak als basis voor mijn handgels maar sindskort heb ik de goede eigenschappen van mct olie mogen ervaren. Graag zou ik hier een gel mee willen maken.
Het probleem is dat ik niet weet hoe ik deze dikker krijg. Waarmee kan de mct olie binden zodat de eigenschap van de stof dikker wordt. Graag van vloeibaar naar een gel en het liefste transparant.

Geen idee of ik dit vraag in de juiste sectie. Excuus als dat niet zo is.
Jullie hulp zou enorm worden gewaardeerd. :)

Groetjes, Manuela

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Mct (kokosolie) verdikken tot een gel voor handcreme

Opmerking moderator

Verplaatst naar het scheikundeforum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Mct (kokosolie) verdikken tot een gel voor handcreme

Een stof om de olie zelf viskeus te maken zoals je bij water kan doen met bijvoorbeeld maizena is er niet direct (of niet veilig voor de mens).

Wat je wel kan doen is experimenteren door het kokosvet te mengen met bijvoorbeeld gehard palmvet, volledig te laten smelten tot 80oC en dan af te koelen tot kamer temperatuur.

Let wel, dan heb je een puur vet mengsel, als je een creme versie wilt dan moet je emulsies gaan maken waarbij het kokos vet een onderdeel maakt. Het maken van dat soort emulsies gaat gepaard met verschillende additieven (emulgatoren en pH regelaars) en specifieke bereidingswijzen/apparatuur (hoog snelheid mixer of homogenisator)

Reageer