70% ISO Alcohol.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

70% ISO Alcohol.

Hallo,


ik weet niet of deze vraag het niveau heeft van ¨middelbare school achtige vragen¨ dus ik stel deze vraag hier.

ik lees steeds dat ik 70% ISO nodig heb voor een bepaald project.
maar een collega van mij heeft een distilleer dus ik kan in principe aan 70% alcohol komen, nu heb ik deze vraag ook gesteld op een andere forum en dit is het antwoord wat ik kreeg dus zodoende dat ik het nu hier vraag omdat ik er van uit ga dat jullie wel het antwoord weten.

Ethanol has a lower latent heat of vaporisation so isn't as good at drying (at 70%) anyway. 70% Ethanol would leave water behind for significantly longer.
You might have to use a different concentration of ethanol to achieve the same effect. I have no idea how to calculate that though.

alvast bedank voor de informatie,

Berichten: 12.262

Re: 70% ISO Alcohol.

Wat bedoelen ze hier met ISO? Weet je zeker dat het om ethanol gaat, en niet om isopropanol?

Ik weet niet precies wat je wilt doen of waarom, maar als je iets snel droog wilt hebben is wassen met zuivere isopropanol wel ideaal: dat verdampt heel snel.

Berichten: 2

Re: 70% ISO Alcohol.

Hallo,

ja ik moet zo steriel mogelijk te werk gaan vandaar dat ik alles moet ontsmetten met alcohol, om te ver komen dat contaminatie plaats vind. Er word aangeraden om met 70% isopropanol te werken. Wat ik al aan gaf een collega heeft een distilleer daar door kan ik dus makkelijk aan 70% ethanol komen. De persoon die antwoord gaf op het Engels talige forum gaf aan dat 70% ethanol water achter laat. Mijn vraag is dan ook welke alcohol (ethanol) percentage zal hoog genoeg zijn om effectief om te ontsmetten maar tegelijkertijd minimale water residu achterlaten?

De doelstelling is om te ver komen van contaminatie door biologische organismes zoals schimmels ect.


Alvast bedankt voor uw informatie

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: 70% ISO Alcohol.

Het is nóg makkelijker om aan isopropyl alcohol te komen, want dat kun je gewoon kopen.

Berichten: 12.262

Re: 70% ISO Alcohol.

Inderdaad, ethanol vormt een azeotroop met water, dus door destillatie kom je nooit verder dat pakweg 95%, hoe goed en vaak je dat ook doet. Overigens heb ik wel eens gehoord dat 70% ethanol in water beter werkt dan 95% als ontsmettingsmiddel, maar de bron is me niet bekend.

Wat water-residu betreft: hoe droog moet je het hebben, en hoe snel? Dat water verdampt ook wel, als je een oppervlak schoonmaakt met 70% ethanol is het bij normale omstandigheden na 10 minuten ook wel droog.

Isopropanol vind ik zelf een logischere keuze omdat het weinig water bevat en gemakkelijk verdampt, maar in heel veel biochemische protocollen wordt 70% ethanol beschreven als ontsmettingsmiddel. Geen idee of dat zo is omdat het beter werkt, of omdat iedereen elkaar materials & methods al decennia lang kopieert.

Reageer