Conservering van Moedermelk-juweel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Conservering van Moedermelk-juweel

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over hoe je moedermelk kan drogen en bewaren om te verwerken in een juweel.
Ik heb voldoende filmpjes op YouTube hierover gezien waarbij ze telkens bij de moedermelk een poeder bijvoegen (een bewaarmiddel) en er nadien, door middel van opwarming, de moedermelk drogen en het poeder dan verwerken in giethars of een glazen flesje/juweel.
Heeft iemand een idee welk bewaarmiddel er aan toegevoegd word of welk proces er hiervoor nodig is zodanig dat de melk niet slecht wordt na lange tijd (zelfs in het giethars heb ik gelezen...). Ik zou het graag uitpluizen zodat ik voor een klant een juweel kan maken met haar moedermelk erin.

Groetjes,

Valérie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Moedermelk-juweel

geen garanties, maar je kan 1g Calciumpropionaat oplossen in 1kg melk (of als je minder melk hebt even concentratie omrekenen) als conserveringsmiddel.

Pas wel op met het opwarmen van de melk. Als je het langere tijd (die je nodig hebt voor het verdampen) bij >80oC verwarmt ga je op een gegeven moment een gelige/bruinige kleur krijgen.

Indien het voor een juweel gaat en de kostprijs per gram minder uit maakt is het misschien waard om een rond te kijken of de melk gevriesdroogd kan worden. Eventueel is het waard om een kleine vriesdroger aan te schaffen.

2 snel gevonden opties: paardenmelkerij of Vriesdrogertje bij Bol.com

Berichten: 6

Re: Conservering van Moedermelk-juweel

Kan je dat bewaarmiddel kopen ergens (ik zoek het even op)? Is dat iets gevaarlijks? 😊

Als de melk gevriesdroogd word, is deze dan blijvend houdbaar? Of kan deze alsnog slecht worden...?

Alvast bedankt voor uw reactie!
Valérie

Berichten: 6

Re: Conservering van Moedermelk-juweel

Ik had ook nog gehoord van kalium sorbaat of ascorbinezuur. Is dat ook nog een mogelijkheid?

Valérie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Conservering van Moedermelk-juweel

Na vriesdrogen en het toevoegen van een conserveringsmiddel lijkt het mij niet dat de melkpoeder nog zal bederven (microbiologisch). Wel is het mogelijk dat naar loop van tijd de kleur wat meer crémig / bruinig zal worden. deze reactie kan wellicht wat worden vertraagd door het toevoegen van een kleine hoeveelheid 0,5g ascorbinezuur / kg melk, maar na loop van tijd zal de kleur wel veranderen.
Een goedkope bron kan zijn vitamine C tabletten bij de drogist. Vitamine C en ascorbine zuur is dezelfde stof.

Kaliumsorbaat werkt niet in de matrix van moedermelk (poeder). ascorbine zuur kan helpen om het melkpoeder wat witter te houden over tijd, maar niet tegen bederf van de melk zelf. Eventueel kan je een maar het zal geen vereiste zijn.

calcium propionaat is niet giftig of gevaarlijk om mee te werken. Als je een eigen bakkerij in de buurt hebt kan je vragen of ze het hebben en of je een paar gram zal mogen. Het is namelijk een stof welke als conserveringsmiddel in bakkerijproducten gebruikt mag worden.

Eventueel kan je bij Labstuff een 25 gram verpakking bestellen voor een €12 a €20.

Berichten: 6

Re: Conservering van Moedermelk-juweel

Ok, hier kan ik voorlopig wel even mee voort denk ik. Genoeg om te testen :-)

Hartelijk bedankt voor de informatie.

Valérie

Berichten: 6

Re: Conservering van Moedermelk-juweel

Misschien nog 1 vraag, heeft u al van optiphen + gehoord? Zou in cosmetica gebruikt worden...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Conservering van Moedermelk-juweel

Nee Optiphen is mij niet bekend

Berichten: 6

Re: Conservering van Moedermelk-juweel

Ok bedankt :-)

Berichten: 1

Re: Conservering van Moedermelk-juweel

Hallo Valerie,
Heb je dit kunnen uittesten? Zelf ben ik ook op zoek naar een manier om moedermelk te conserveren.
Alvast bedankt en groetjes!

Reageer