Natrium-acetaat handwarmer veroudering / defect raken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

Natrium-acetaat handwarmer veroudering / defect raken

Waarde Wetenschappers,

Hoewel geen huiswerkvraag en ook geen practicum, past het denk ik toch het beste hier, het is namelijk meer "nieuwsgierigheid" dan echt onderzoek/wetenschap.

Ik heb 3 natrium-acetaat gebaseerde handenwarmers. Ik heb een paar topics er over opgezocht, vooral scholieren die zo iets willen namaken, maar daarmee niet gevonden wat ik mij afvraag. Ik vraag mij namelijk af hoe deze dingen verouderen /defect raken. In theorie zou natriumacetaatoplossing in een afgesloten zakje toch oneindig vaak hergebruikt kunnen worden om te laten smelten en stollen: er kan niks bij of uit en wordt niks "verbruikt".

1 van de handenwarmers werkt namelijk niet meer: als ik 'm kook smelt de natriumacetaat oplossing wel weer, maar bij afkoelen begint het onmiddelijk weer met stollen. Ook lijkt er minder in te zitten, dan er voorheen in zat (Misschien meer "lucht", maar minder "spul"). Dit is de rechthoekige in de foto (bijlage). De inhoud is na smelten en stollen 1 blok, en anders een beetje korrelig.

Een andere heeft als issue dat deze spontaan kristalletjes vormt, zonder daarbij merkbaar op te warmen. Het gaat ook heel langzaam, en ondanks de kristalletjes is het nog steeds mogelijk met het "klikkertje" 'm uit te laten harden, waarbij 'ie zoals gebruikelijk warm wordt.

Ik vermoed, dat op de een-of-andere manier toch water ontsnapt uit het afgesloten zakje, waardoor de concentratie natriumacetaat toeneemt, waardoor het niet meer volledig wil oplossen in het overgebleven water als ik het verwarm. (Bij de rechthoekige/kapotte) , of uit zichzelf al een beetje kristalliseert (Bij de ronde die nog werkt)

Maar: Water gaat toch juist van hoge concentratie water naar lage concentratie water, bij osmose? De concentratie water buiten de handenwarmer in het pannetje waarin ik 'm kook is hoger, dus dan zou er water in de handenwarmer terecht moeten komen, en niet juist er uit moeten gaan!

Of heeft het iets met druk te maken, omdat de handenwarmer afgesloten is en dus (als je 'm tot koken krijgt) druk opbouwt terwijl het pannetje water open is en dus geen druk opbouwt?

De vraag is dan: Zou ik in 'n snelkookpan de druk buiten de handenwarmer hoger krijgen dan in de handenwarmer, er water in kunnen krijgen zonder het zakje open te knippen? Of zou het voldoende zijn de handenwarmer een weekje (of wat) in een bakje water te weken?

Dat is, aannemende dat de hypothese "er is water ontsnapt" inderdaad klopt.

Wie kan mij meer vertellen over het verouderingsproces van deze handwarmers? (En hoe dit eventueel terug te draaien valt. "Koop een nieuwe" is de snelle oplossing, maar ook de minst interessante / valsspelen / triviaal)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] Natrium-acetaat handwarmer veroudering / defect raken

Opmerking moderator

Verplaatst naar het scheikundeforum

Berichten: 20

Re: Natrium-acetaat handwarmer veroudering / defect raken

Ik heb de handenwarmer eens een tijd in water laten weken, en gewogen, om te kijken of er water door het plastic heen kan worden opgenomen. Het plastic slaat wit uit. Het plastic zelf lijkt dus water op te nemen. Maar na "weken weken" is de handenwarmer niet zwaarder geworden, niet dat mijn keukenweegschaal kan meten in elk geval.

vr 19-02 heb ik de handenwarmer in water gelegd.

Za 20-02 10:30 voor het eerst gewogen: 54 gram / 55 gram, weegschaal knippert tussen deze 2 getallen. Dit is na afdrogen. Met aanhangend water is het 55 gram. Kortom, ongeveer 55 gram.

Zo 21-02 10:30 weer gewogen. Gewicht niet veranderd tov. zaterdag

Wo 23-02 19:00 nog steeds 55 gram met aanhangend water. Knippert naar 56. Buitenkant voelt glibberig aan. Nog eens verhit. Nog steeds stolt de handwarmer vanzelf na afkoelen (Zonder het metalen klikkertje te klikken).

Vr 05-03 9:15 gewogen. 57 gram met aanhangend water, buitenkant erg glibberig. Na de glibberige laag eraf gewassen te hebben en de handenwarmer te hebben afgedroogd, weegt deze 55 gram.

Er op deze manier water in krijgen schiet dus niet op.

Het probleem met "water er in duwen in een snelkookpan" is dat het zakje vervormt en de druk in de handenwarmer dus gelijk zal zijn aan de druk erbuiten. Datzelfde principe overigens ook, als de druk in de handenwarmer zou toenemen bij koken in een gewone pan.

Dus ik snap nu ook niet, hoe er water uit ontsnapt kan zijn.

Daarom nogmaals de vraag: Kan iemand mij toevallig meer vertellen over het verouderingsproces van dit soort handenwarmers?

(Als het gewoon ingewikkeld en niet de moeite waard is, ook best, er zijn belangrijker dingen)

Reageer