Schadelijke stoffen aluminium legering

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Schadelijke stoffen aluminium legering

L.S.

Voor mijn kamado barbecue welke gemaakt is van keramiek heb ik mijn zwager gevraagd een rekje te maken.
Zonder zelf goed op te letten heeft hij dit rekje vervaardigd uit aluminium i.p.v. staal.
Het betrof een aluminium strip welke bij een bouwmarkt is gekocht, de exacte legering is mij niet bekend.
Tijdens het gebruik is deze uiteraard gesmolten en in de hete kolen van de barbecue terecht gekomen.
Vervolgens heb ik het eten op de barbecue weggegooid en de barbecue leeggemaakt en afgeborsteld.
Daarna is de barbecue opgestookt naar 300 graden voor 30 minuten.
Kan ik de barbecue nog veilig gebruiken voor de bereiding van voedsel of is de kans op schadelijke restanten te groot?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: Schadelijke stoffen aluminium legering

A review published in 1988 said that there was little evidence that normal exposure to aluminium presents a risk to healthy adult, and a 2014 multi-element toxicology review was unable to find deleterious effects of aluminium consumed in amounts not greater than 40 mg/day per kg of body mass
Wikipedia
Dat komt neer op 3 gram (!) per dag voor een persoon van 75 kg.

De dampdruk van aluminium is, zelfs bij 1000 °C, heel erg laag. in de orde van 1 Pa (10-5 bar).

Dat er ook maar iets wat in de buurt van die 3 gram komt op de hamburgers blijft zitten lijkt me volkomen uitgesloten. Tel daarbij dat je ook nog niet elke dag barbecuet.

Bedenk dat een mens gemiddeld al zo'n 8 mg per dag aan aluminium via voedsel binnenkrijgt.

Ik zou 'm zonder meer durven blijven gebruiken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schadelijke stoffen aluminium legering

Daarnaast denk ik dat er in de verbrandingsgassen van de kolen stoffen zitten die nog wat schadelijker zijn dan aluminiumdamp.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Schadelijke stoffen aluminium legering

Inderdaad, en wat nog schadelijker is is aangebrand vlees.
Alles wat zwart is bevat kankerverwekkende PCA's (polycyclische aromaten).

Wie bezorgt is voor z'n gezondheid eet beter geen barbecuevlees, en ook geen half rauw vlees.
Nog beter: helemaal geen vlees.

Reageer