zelfstandig een labo in bijberoep

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

zelfstandig een labo in bijberoep

Dag iedereen
Even mezelf kort voorstellen nu ik nieuw ben op deze forum. Ik ben 19 jaar en werk momenteel in een chemisch bedrijf als proces-operator. Ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt. Mijn interesse in scheikunde vanaf mijn 8 jaar is zo groot geworden dat ik thuis organische syntheses en extracties in goede banen kan leiden en de nodige berekeningen ervoor kan doen. Mijn vraag echter is als ik naast mijn werk een labo voor het onderzoek van stalen, productie van cosmetica, van kleurstoffen,... (weet niet wat het meest gunstige is om mee te beginnen) kan opstarten. Ik zou zeer graag zelfstandig in bijberoep een labo willen oprichten, ik weet gewoonweg niet waar te beginnen en wat ik nodig heb van papieren en vergunningen (en hoe ik deze kan behalen). Professioneel apparatuur heb ik al een beetje. Kunnen jullie mij op weg helpen? Is het wel mogelijk om te beginnen?
Alvast bedankt! :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.906

Re: zelfstandig een labo in bijberoep

De Hekserij is een goed startpunt voor je cosmetica-verdieping. Jan doet het al een poosje als je op de site kan lezen en ik heb veel mensen (wel wat langer geleden) gehoord met goede ervaringen met de producten! En je labspullen via Labstuff!

Hoe het verder zit met professionaliseren weet ik niet, maar wellicht kunnen zij je hierbij de goede kant op sturen. Houd er wel rekening mee dat in de EU produceren voor mensen aan veel regeltjes is gebonden...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: zelfstandig een labo in bijberoep

Ik denk dat dat op dit moment helaas wat te hoog gegrepen is.

Om zoiets beroepsmatig te doen vraagt niet alleen dat je syntheses kunt uitvoeren, maar dat je syntheses reproduceerbaar kunt uitvoeren, dat je de zuiverheid van producten kunt aantonen en garanderen, dat je zelf synthese-methodes ontwikkelt en problemen oplost, en dit nog los van de bedrijfsvoering, waar vergunningen een onderdeel van zijn.

Bedrijven die het soort werk doen dat je beschrijft worden vaak CRO (contract research organization) genoemd. Doorgaans staat daar iemand aan de leiding die gepromoveerd is binnen de organische synthese. Nu wil ik niet zeggen dat je enkel met een doctorstitel aan de slag kunt, maar je kennisniveau (van de organische synthese) moet in ieder geval op een vergelijkbaar niveau zijn. Dat vraagt dus nog wel veel bijscholing!

Een mogelijke route zou kunnen zijn om bij een dergelijk bedrijf aan de slag te gaan en kijken of je daar kunt doorgroeien. Maar ik weet niet of je daar een baan als procesoperator voor zou moeten opgeven. Ik denk dat je er qua salaris in ieder geval op achteruit gaat.

Het is natuurlijk ook een optie om het gewoon als hobby te blijven uitoefenen!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer