Combineren van aluminium en staal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Combineren van aluminium en staal

Hoi!

Ik heb een vraag over het combineren van aluminium en staal.
Ik heb een toetsenbord met een aluminium frame en hier dichtbij is een koperen of stalen radiatorbuis.
Ik raakte laatst met mijn voet de radiatorbuis aan en met mijn hand het frame, ik voelde dat er een spanning op stond,
mijn vraag is: is dit gevaar of kan ik dit zo laten ?

Groetjes Dawas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Combineren van aluminium en staal

Dat heeft niets met aluminium of staal te maken maar met de spanning tussen jouw computerkast en "aarde", zoals die radiator.
Dat zou geen kwaad moeten kunnen en omdat je het overleefd hebt en niet spreekt over een schok maar alleen dat je wat voelde, denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken.
De computer op een geaard stopcontact aansluiten zou het moeten verhelpen.

Berichten: 3.780

Re: Combineren van aluminium en staal

in een computervoeding zitten zogenaamde Ycaps die dienen EMI onderdruking (electromagnetic interference) en die zitten tussen de netkant en de laagspanningskant en voldoen aan hoge isolatie eisen. Maar de capaciteit zorgt wel dat er een klein stroompje door je lichaam kan lopen tussen de spanningsuitgang en de nul van het lichtnet. Wat je voelt als een prikkeling. Niet gevaarlijk dus want daar is in het ontwerp rekening mee gehouden, maar je kunt er wel van schrikken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Combineren van aluminium en staal

Het zou nog wel interessant zijn als dawas met een multimeter kon meten hoeveel volt de wisselspanning is tussen het aluminium frame en de radiator, en hoeveel milliampere de wisselstroom is tussen het frame en de radiator. Lang geleden deed ik dat wel eens tussen de kast van de desktopcomputer, als die aangesloten was op een niet-geaard stopcontact, en de aarde. Dan was de spanning soms 200 volt en de stroom in de orde van 1 mA. Die stroomsterkte heeft dawas eigenlijk al met zijn lichaam gemeten, want een lichte prikkeling is ongeveer 1 mA. Nu nog de spanning, en kijken of die verandert als je de stekker omkeert in het stopcontact.

Reageer