Biologisch oplosbaar voer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Biologisch oplosbaar voer

Goedemorgen wetenschappers,

Ik zit met een uitdaging en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik ben dus een (karper)visser en ik zou graag het voer willen optimaliseren. Als voer wordt er in 99% van de gevallen gebruik gemaakt van boilies (gekookte of gestoomde deegballetjes met geur- en smaakstoffen).

Gezien deze boilies worden gebonden met eieren of ei-compound, komt er na het koken/stomen een harde korst van gestold eiwit om de balletjes te zitten. Met stomen is dit al iets minder dan wanneer je het kookt. Hierdoor kan het voorkomen dat sommige boilies gewoon dagenlang in het water liggen en komen de aanwezige geur- en smaakstoffen moeilijk vrij uit het deeg.

Om te zorgen dat een boilie veel meer attractie heeft, ben ik aan het experimenteren met een (deels) oplosbare (bruisende) boilie. Omdat in de basismix al citroenzuur en olie zit, kan het toevoegen van bicarbonaat zorgen voor een bruisend effect. Het bruisend effect is alleen niet genoeg om het gestolde eiwit te doen oplossen. Mijn idee is dat ik dus een ander bindmiddel nodig heb, welke bij voorkeur, niet gekookt of gestoomd hoeft te worden om te kunnen binden. Deze verbinding moet vervolgens oplosbaar zijn in water.

(basis)mix voor boilies
- Verschillende meelsoorten (tarwemeel, sojameel, maismeel, etc..)
- Eieren of ei-compound (binder)
- Citroenzuur (smaak en natuurlijk conserveermiddel)
- Water en olie (voor de rolbaarheid van het deeg)
- Zeezout (smaakversterker)
- Glycerine en/of MPG (conserveermiddel)
- Geur- en smaakstoffen (hennep, boekweit, gemalen mais, smaak essence, etc.)

Ik heb dus al wat experimenten uitgevoerd met citroenzuurpoeder, olie, bicarbonaat en tapiocameel i.c.m. diverse smaak- en geurstoffen. Zodra ik deze invries en weer ontdooi begint de bruisende werking eigenlijk al meteen. Mogelijk trekken bepaalde ingrediënten vocht aan, welke weer vrijkomen bij het ontdooien.

In de koeling gaat het een stuk beter, maar is het nogal poreus. Waarschijnlijk omdat tapiocameel geen goede binder is, of ik in verhouding te weinig heb gebruikt. Vanavond ga ik experimenteren met maiszetmeel en kijken wat voor verschil dit oplevert.

Zijn er misschien forumleden die het leuk vinden om hier eens over te sparren? Zijn er wellicht andere ingrediënten mogelijk die betere oplosbare eigenschappen hebben? Ik weet dat er voer-pellets bestaan die binnen een paar uur oplossen in water. Mogelijk zorgt ruwe as of ruwe celstof voor deze eigenschappen?

Ik hoor het graag! Alle tips zijn welkom, ik ben niet te beroerd om eindeloos te testen en zal aangedragen oplossingen ook zeker proberen en documenteren.
Uiteraard moeten de ingrediënten veilig zijn voor mens en dier.

Bedankt alvast!

Berichten: 624

Re: Biologisch oplosbaar voer

Snij de bolletjes fijner

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Biologisch oplosbaar voer

Wat moet er precies gebeuren? Is het de bedoeling dat geurstoffen uit het bolletje diffunderen om de vissen te lokken, maar moet het bolletje intact blijven? Of is het de bedoeling dat het bolletje uiteen valt in kleinere brokjes?

Een paar dingen die mij te binnen schieten:

1. Alleen eiwit of alleen eigeel gebruiken? Wellicht kun je ook het eiwit opkloppen en dan het meel en de andere ingrediënten erdoor doen. Dus eigenlijk een soort souffle maken.
2. Gebruik glucose of stroop als bindmiddel. Dat lost makkelijker op in water.
3. Gebruik een zetmeeloplossing als bindmiddel, en voeg droog amylase-poeder toe aan je mengsel. Amylase is een enzym dat zetmeel afbreekt, en zou dan (met name) actief worden als het in contact komt met water.

Maar dit zijn maar wat losse flodders.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 203

Re: Biologisch oplosbaar voer

Wat ik zou doen is ze na het koken doorprikken. Geen wetenschap maar puur pragmatisme. Ze blijven heel en afhankelijk van de grootte en hoeveelheid van de gaatjes kunnen de lokstoffen eruit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Biologisch oplosbaar voer

Marko schreef: wo 29 jun 2022, 10:36
3. Gebruik een zetmeeloplossing als bindmiddel, en voeg droog amylase-poeder toe aan je mengsel. Amylase is een enzym dat zetmeel afbreekt, en zou dan (met name) actief worden als het in contact komt met water.
voeg de amylase dan wel toe vlak voordat je gaat vissen, anders breekt de zetmeel al af voordat je bij de vis stek bent of gaat het enzym kapot tijdens het maken (koken) van de zetmeelpap.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Biologisch oplosbaar voer

Klopt, dat was misschien een leuk idee op papier maar in de praktijk nog niet zo makkelijk. Dan zou je eerst de zetmeeloplossing moeten maken, laten afkoelen en dan voordat het te dik is, alle ingrediënten erdoor en meteen in de koelkast. Andere opties zijn waarschijnlijk beter.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer