berekenen van het aantal ml zuur toe tevoegen aan een oplossing tot het bekomen van een bepaalde ph

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

berekenen van het aantal ml zuur toe tevoegen aan een oplossing tot het bekomen van een bepaalde ph

Hallo , ik heb een kleine vraag
bij een vernevelkast wordt gebruik gemaakt van een oplossing met een bepaalde ph deze oplossing wordt in een tank bewaart , de begin ph is gekend maar naar verloop van tijd verandert deze .
Tot nu toe werdt door mijn voorganger telkens de ph gemeten en daarna gekorigeert , terug gemeten en nog maals gecorigeerd , etc tot de beoogde ph bereikt is .
Voor zover ik mij heriner is er een formule om het exacte aantal ml zuur dat moet toegevoegd worden te berekenen , echter als ik deze toepas lijkt deze niet te werken .
De formule die ik gebruik is gebaseerd op

M1*V1 + M2*V2 = M3 *(V1 + V2)

Herwerkt naar V1 geeft dit v1=(m3*v2)-(m2*v2)/(m1-m3)
waarin
m1 = molariteit zuur = gekend
v1 = volume toe te voegen zuur
m2= molariteit water afgeleid van de ph meting door 10^-ph
v2 = volume tank
M3=molariteit eindoplossing = 10^-ph

heb ik hier juist geredeneerd of klopt mijn formule niet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: berekenen van het aantal ml zuur toe tevoegen aan een oplossing tot het bekomen van een bepaalde ph

shatruex schreef: wo 17 aug 2022, 22:02 De formule die ik gebruik is gebaseerd op

M1*V1 + M2*V2 = M3 *(V1 + V2)

Herwerkt naar V1 geeft dit v1=(m3*v2)-(m2*v2)/(m1-m3)
Zonder naar de rest van jouw verhaal te hebben gekeken, die formule moet zijn v1=(m3*v2-m2*v2)/(m1-m3)

Reageer