Ammoniumchloride

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Ammoniumchloride

Hoi!

Ik heb een aantal vragen over het zout ammoniumchloride.
1. Klopt het dat dit zout in de pure (vaste) vorm basisch is?
2. Kan dit zout worden gevormd door ammoniak en zoutzuur over elkaar heen te schudden? Kan het zout dan als droogrest ontstaan, of is hier een verhittingsproces voor nodig of kokend water?
3. Hoelang duurt het voordat ammoniak en zoutzuur in aarde worden afgebroken?

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Ammoniumchloride

1. Nee, want ammonium-ionen zijn zwakke zuren en chloride is neutraal.
2. Na indampen wel. Maar het ontstaat niet spontaan door het mengen van zoutzuur en ammoniak.
3. Ammoniak wordt snel omgezet in nitraat. Zoutzuur wordt niet afgebroken. Maar ik vermoed dat de achtergrond van deze vraag mogelijk wat anders is dan zoals het hier staat.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Ammoniumchloride

Dank voor uw reactie. De achtergrond van het verhaal is dat er mogelijk ammoniumchloride kristallen zijn aangetroffen in het bos. En dat de ph van de grond daar tevens onmeetbaar laag is. De ammoniumchloride kristallen zijn daar niet zomaar ontstaan dus ik hoopte middels dit forum een mogelijke verklaring van een mogelijke chemische reactie tussen vloeistoffen te vinden.
Ammoniumchloride (NH4Cl) is toch het ammoniumzout van waterstofchloride (HCl)?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Ammoniumchloride

zeelandia schreef: wo 07 jun 2023, 11:01 Dank voor uw reactie. De achtergrond van het verhaal is dat er mogelijk ammoniumchloride kristallen zijn aangetroffen in het bos. En dat de ph van de grond daar tevens onmeetbaar laag is. De ammoniumchloride kristallen zijn daar niet zomaar ontstaan dus ik hoopte middels dit forum een mogelijke verklaring van een mogelijke chemische reactie tussen vloeistoffen te vinden.
Ammoniumchloride (NH4Cl) is toch het ammoniumzout van waterstofchloride (HCl)?
Als de pH laag is, is de bodem zuur. Nu is ammoniumchloride niet zo heel erg zuur dat de pH van de bodem er onmeetbaar laag van zou worden, maar als iemand een mengsel van ammoniak en zoutzuur dumpt, en dat mengsel bevat een overmaat aan zoutzuur, dan wordt de bodem wel zuur. Heel erg zuur zelfs.

Vanwege de vermoedelijke bron van zo'n mengsel lijkt me dit overigens vooral een zaak voor de politie.

Verder blijf ik de vraag raar vinden, want iemand die met het blote oog ammoniumchloride-kristallen weet te herkennen zou dit soort dingen ook wel moeten kunnen beredeneren?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Ammoniumchloride

Ik vermoed dat het ammoniumchloride kristallen zijn. Het lijkt er sterk op. Echter al deze kristalachtigen lijken met het blote oog identiek. Theoretisch zou het dus ook suiker, zout of iets anders kunnen zijn. Maar daar wordt de ph van de bodem niet direct onmeetbaar laag van. Vandaar leg ik deze vraag hier neer: als de droogrest witte kristallen zijn en de bodem onmeetzuur zuur, welke stoffen zouden dan met elkaar vermengd kunnen zijn?
Een ander aspect waarom ik ammoniumchloride verdenk is vanwege de goede oplosbaarheid in water. Dit water slaat groen, dus basisch, uit op lakmoespapier.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Ammoniumchloride

Ammoniumchloride maakt water zuur, dus dan zou het geen ammoniumchloride zijn. Maar het ligt er natuurlijk ook aan met wat voor water je begint, en hoeveel je toevoegt. Heb je de pH van het water ook gecontroleerd?

Er zijn manieren om te controleren of het ammoniumchoride betreft, maar allemaal minder prettig in de omgang. Aanwezigheid van chloride kun je bijvoorbeeld controleren met zilvernitraat-oplossing (dan krijg je een neerslag); zilvernitraat is op verschillende manieren verkrijgbaar maar is wel bijtend.
Aanwezigheid van ammonium kun je controleren door toevoegen van base; dan zou ammoniak vrijkomen. Zo lang je kleine hoeveelheden gebruikt en niet direct met je neus boven de oplossing gaat hangen, kun je op de reuk afgaan. Een mogelijke base zou soda kunnen zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 405

Re: Ammoniumchloride

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniumchloride

Waaruit maak je op dat het ammoniumchloride is?
Heb je de pH in dat bos zelf gemeten?
Heb je het ergens gehoord of gelezen?

ammoniumchloride is salmiak. Dat ken je misschien als zwart/wit (snoepgoed). Daar hoef je de politie niet voor te bellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Ammoniumchloride

Nesciyolo schreef: vr 09 jun 2023, 12:42 ammoniumchloride is salmiak. Dat ken je misschien als zwart/wit (snoepgoed). Daar hoef je de politie niet voor te bellen.
Nee, maar voor een lozing van zoutzuur en ammoniak in een bosperceel wel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3.866

Re: Ammoniumchloride

Marko schreef: vr 09 jun 2023, 13:07
Nesciyolo schreef: vr 09 jun 2023, 12:42 ammoniumchloride is salmiak. Dat ken je misschien als zwart/wit (snoepgoed). Daar hoef je de politie niet voor te bellen.
Nee, maar voor een lozing van zoutzuur en ammoniak in een bosperceel wel.
Je bedoelt dan denk ik dat de kans groot is dat er allemaal van die blauwe plastic vaten in de buurt liggen en de zaak volgende week weer in het 8 uur journaal zit? of misschien al opgeruimd zijn via de politie maar de nasleep er nog wel ligt.

Berichten: 4

Re: Ammoniumchloride

Ik maak nergens uit op dat het ook daadwerkelijk ammoniumchloride is. Het kan net zo goed een andere stof zijn die er uit ziet als witte kristallen en de bodem zuur maakt. PH hebben we zelf gemeten inderdaad en daarbij is het zoutgehalte in de grond 3x zo hoog als normaal. We zijn dus op zoek naar iets wat de bodem zeer zuur maakt en tegelijkertijd heel zoutig, waardoor alles wat er groeide is afgestorven. Vandaar dat wij denken aan een chemicaliën cocktail.

Hierbij een macro-foto (60x) van de kristallen:
20230617_113957_2.jpg

Reageer