Waarom neutraliseert water?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

Waarom neutraliseert water?

Ik wist niet helemaal of ik dit onderwerp hier moest plaatsen, maar hier toch de vraag:'Waarom neutraliseert water'?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Waarom neutraliseert water?

Hangt ervan af wat het neutraliseerd.

Heb je een voorbeeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Waarom neutraliseert water?

Als je aan het pH-neutraal maken van een oplossing refereert: water heeft altijd pH7, dus als je maar genoeg water toevoegt, zal de pH, hoe hoog/laag ook, van een willekeurige waterige oplossing uiteindelijk ook 7 worden. Buffers zijn daar echter gebruikelijker voor, water heeft maar een zeer beperkt bufferend vermogen.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Waarom neutraliseert water?

Zuiver water heeft inderdaad een pH van 7.

Let wel op dat zodra water in contact komt met lucht er CO2 in zal oplossen.

Dit geeft H2CO3 en zal de pH van het water verlagen tot ongeveer 5.

Dus bijna al het water waar je mee werkt op het laboratorium heeft een pH van rond de 5.

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: Waarom neutraliseert water?

Dalton, weet je dat zeker? Volgens mij is het groteske onzin.

Gebruikersavatar
Berichten: 27

Re: Waarom neutraliseert water?

Dalton, weet je dat zeker? Volgens mij is het groteske onzin.


hmm denk het niet, ik weet wel dat je bij titraties op school ook altijd kon "smokkelen" door te blazen in je oplossing zodat de CO2 uit je adem wordt opgelost en zo je indicator terug ( of op ) deed lopen..

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: Waarom neutraliseert water?

Hmmm, zo leer ik nog eens wat!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Waarom neutraliseert water?

Vandaag nog de pH van het demiwater bij ons op het lab gemeten: pH 5,4

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: Waarom neutraliseert water?

Maar H2CO3 is toch ganz instabiel en vervalt meteen naar H2O en CO2??

Berichten: 10

Re: Waarom neutraliseert water?

Dat is de genoemde reactie andersom, kennelijk is het een evenwicht waarbij er een klein beetje H2CO3 in het water opgelost is, en de overgrote hoeveelheid H2O en CO2 is. Hoewel ik het idee heb dat de [CO2] in dat lab dan wel wat hoog moet zijn?

Berichten: 25

Re: Waarom neutraliseert water?

Wat Dalton zegt klopt hoor, het natuurlijke CO2-gehalte in water met KH 0 (geen buffer) zorgt voor een PH van ongeveer 5,5. Handig om weten of het regenwater dat je opvangt 'zure regen' is (dit is maar een indicatie natuurlijk).

Berichten: 37

Re: Waarom neutraliseert water?

Bij 298 K en p=p0 gelden de volgende relaties:

CO2 (g) <-> CO2 (aq) heeft K=0,80, dus maximaal lost CO2 op tot 1,0x10^-5 mol/L want de lucht heeft 3,0x10^-2 volumeprocent CO2 (=1,25x10^-5 mol/L)

Het evenwicht CO2 (aq) + H2O (l) <-> H2CO3 (aq) heeft K=7,0x10^-4 dus ligt vrijwel helemaal links.

De zure eigenschappen van CO2 kun je dus in een reactie weergeven als volgt:

CO2 (aq)+ 2 H2O (l) <-> H3O+ (aq) + HCO3- (aq) met Kz=4,5x10^-7 (zie ook Binas tabel 49)

Berekening geeft bij de maximaal opgeloste hoeveelheid CO2 een pH van ongeveer 5,5.
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet.

***Albert Einstein***

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waarom neutraliseert water?

vergeet verder niet dat die pH schaal door de aard van het beestje logaritmisch is. Voor een pH van 5,5 heb je echt niet zo idioot veel H3O+ nodig..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 37

Re: Waarom neutraliseert water?

Om precies te zijn 0,000003 mol/liter, waarbij Dalton met pH rond 5 dus zo'n drie keer te hoog zat in concentratie.

Ter vergelijking: cola bevat ongeveer 0,002 mol/liter H3O+
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet.

***Albert Einstein***

Berichten: 288

Re: Waarom neutraliseert water?

gaat het hier niet over de alkaliteit van water? dit is het vermogen van water om zuren te neutraliseren door de aanwezigheid van carbonaten of waterstofcarbonaten;

http://www.vito.be/milieu/pdf/cma/2_I_A5.PDF

Reageer