Is de vorming van Nh3 endotherm of exotherm

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Is de vorming van Nh3 endotherm of exotherm

Ik ben nu al zo lang me in de scheikunde aan het verdiepen dat ik de meest elementaire dingen aan het vergeten ben.

Is de vorming van NH3 endotherm of exotherm, en hoe en waar kun je dat alweerres opzoeken..?

Ik hoop dat ik het wetenschappelijke niveau van het forum niet teveel omlaag haal,........

:shock: , groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: Is de vorming van Nh3 endotherm of exotherm

:shock: ik ken het probleem, ik wil ook nog wel is simpele dingen vergeten...zeker net na de vakantie....

Ik heb het ff voor je opgezocht in een tabel ( standard state thermodynamics properties at 298,15 K)

De gibs energy of formation voor NH3 (g) is -16,45 Kj/mol dus er komt energie vrij dus is het antwoord exotherm ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Is de vorming van Nh3 endotherm of exotherm

De gibs energy of formation voor NH3 (g) is -16,45 Kj/mol dus er komt energie vrij dus is het antwoord exotherm
De Gibbs-energie bepaalt of een reactie uit thermodynamisch oogpunt afloopt of niet. Zolang deze energie negatief is loopt de reactie af. De Gibbs-energie is een combinatie van de enthalpie en entropie.

G = H - T*S

Als de entropie delta(S) en de temperatuur groot genoeg zijn, kan een endotherme reactie dus ook een negatieve Gibbs-energie hebben en aflopen.

Maar de vorming van ammoniak is inderdaad exotherm, delta(H)=-45,9 kJ/mol.

Reageer