chemie voor kinderen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Re: chemie voor kinderen

Yo mensen, nogmaals bedankt.

Een vriend van mij kwam ook met het idee om een augurk op stroom aan te sluiten. Volgens hem moet hij dan oplichten ofzo (hattie ergens gelezen ofzo).

Maar volgens mij kom ik zo al wel een heel eind.

Allemaal onwijs bedankt (en verder input is natuurlij altijd welkom, want het is pas over een week)...

Re: chemie voor kinderen

Edit: wel even wat keukenzout in de azijn doen! (kan je ook weer een grote poppenkast van maken met "toverpoeder")[/quote]

Hoeveel Keukenzout en hoeveel azijn???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: chemie voor kinderen

Maarten Veldink schreef:Yo mensen, nogmaals bedankt.

Een vriend van mij kwam ook met het idee om een augurk op stroom aan te sluiten. Volgens hem moet hij dan oplichten ofzo (hattie ergens gelezen ofzo).
Klopt: als je een augurk onder spanning zet, licht hij gelig op (niet te veel van verwachten hoor) en hij knettert een beetje. DOe hiervoor wel het licht uit, anders zie je het niet.

Zet hem trouwens niet meteen onder 230V :shock:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 150

Re: chemie voor kinderen

Nog even terugkomend op het heet worden van aluminiumfolie. Bij de beschrijving wordt gesproken over aluminiumhydroxide met de aanduiding Caustic Soda, dit is natuurlijk niet hetzelfde: de laatste is NaOH. Aluminiumhydroxide is veel onschuldiger maar geeft dat een exotherme reactie? Kortom, wat staat er in de oorspronkelijke beschrijving?

Berichten: 22

Re: chemie voor kinderen

In de oorspronkelijke beschrijving staat dat de hypnotiseur het natgemaakte stukje aluminiumfolie stiekem inwrijft met aliminiumhydroxide.

Het gaat dus om de hydroxide. Vervolgens word aangegeven hoe je "thuis" aan hydroxide kan komen: gootsteenontstopper, want dat bevat caustic soda.

Zelf vind ik dit dus ook een beetje vaag, want caustic soda kan je krijgen door NaOH, opgelost in water --> natronloog , in te dampen en de vaste stof (korrels en schilfers) is dan de bijtende of caustic soda

Kan je deze proef veranderen??

Berichten: 150

Re: chemie voor kinderen

De gootsteenontstoppers die wij thuis gebruiken (schaam, schaam) bevatten uitsluitend natronloog, dat wil uiteraard niet zeggen dat er geen ontstoppers zijn met aluminiumhydroxide maar dat lijkt me lastig te isoleren uit een mengsel met NaOH.

Berichten: 150

Re: chemie voor kinderen

Aluminiumhydroxide wordt gebruikt als maagzuurremmer en als vulmiddel voor tal van tabletten, dus vrij onschuldig. Maar hoe het reageert met aluminiumfolie?

Berichten: 22

Re: chemie voor kinderen

Aluminiumhydroxide wordt gebruikt als maagzuurremmer en als vulmiddel voor tal van tabletten, dus vrij onschuldig. Maar hoe het reageert met aluminiumfolie?


Ik denk dat het iets doet met het speeksel, wat op het aliminiumfolie zit.

Re: chemie voor kinderen

Hoe kan aluminiumhydroxide,dat al een complete binding is,nu nog reageren met aluminium ?Aluminiumhydroxide kan zich niet splitsen in ionen daar het niet oplosbaar is.Waar haal je de atomen die nodig zijn om zich te binden met hier,een overmaat aan aluminium ?

Berichten: 4

Re: chemie voor kinderen

even voor de duidelijkheid je kan volgens mij chemicalien kopen bij www.labshop.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: chemie voor kinderen

Om aan alle verwarring een einde te maken de correcte reactie:

Let wel: doe dit niet na, het is een gevaarlijke reactie, zeker niet geschikt als goocheltruc voor kinderen.

Aluminium en natriumhydroxide reageren in aanwezigheid van een beetje water. Hierbij ontstaat aluminiumhydroxide en wat waterstof gas. Omdat aluminiumfolie met een dun laagje aluminiumoxide bedekt is komt de reactie niet meteen op gang, pas na een seconde of 10-20 (verschilt heel erg). Bij de reactie komt veel hitte vrij.

Een goochelaar die eerst nadenkt zal deze proef niet uitvoeren. Naast kans op brandwonden door de reactiewarmte is er ook nog een risico op brandwonden of onherstelbare beschadiging van de ogen; natriumhydroxide is een erg gevaarlijke stof!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: chemie voor kinderen

Laat ons wel even weten hoe het is gegaan, wat je hebt gedaan en of de kinders het leuk vonden?? :shock:

Berichten: 18

Re: chemie voor kinderen

Ergens stond iets over Toverpoeder. En dan vroeg een gast hoeveel keukenzout en hoeveeel azijn?? Nou ik vraag me dat ook wel af hoor :shock:

Re: chemie voor kinderen

Beste Maarten, helaas is dit bericht voor jou wat laat want het is allang 2005. Toch wil ik je voor de toekomst nog wat tips geven om proefjes te doen met kids, die ze ook zelf zouden kunnen doen:

kleur veranderingen: zet met niet watervaste stiften flinke stippen (1 cm doorsnee) onder elkaar op de rand van een stuk vloeipapier (bijv. koffiefilterzakje) Leg de rand op een schoteltje met water en kijk wat er gaat gebeuren: de kleuren lopen uit in lijnen en er verschijnt een regenboog.

Neem een witte/ lichtgele snijbloem (bijv chrysant) of een stengel bleekselderij en snij de steel voorzichtig in de lengte door midden.

Vul 2 potjes: 1 met rode kleurstof en 1 met blauwe kleurstof (bijv. ecoline of voedselkleurstof of gekookt groentenat van bietjes of rode kool).

Zet de ene helft van de stengel in het ene potje en de andere helft in het andere potje. Na verloop van tijd verkleurt de bloem in de2 kleuren die in de potjes zitten. Je kunt natuurlijk ook 2 bloemen nemen en elk in een andere kleur zetten.

Vliegende ballon: Doe een dik limonaderietje om een stuk draad. Span de draad op ooghoogte en zet vast. Blaas een ballon op, maar knoop hem niet dicht (4 handen nodig!) 1 persoon zorgt ervoor dat de ballon niet leegloopt en de andere plakt het rietje vast aan de ballon door plakband over het rietje heen op de rug van de ballon te plakken. Als dat gelukt is, laat men de ballon los die als een raket langs het touw schiet naar de andere kant. LET OP: let op de uitgang van de ballon, want hij schiet natuurlijk de andere kant op.

Neem een ijsblokje, zout en een lucifer. Strooi in het midden over de lengte van het ijsblokje een beetje zout en leg er direct de lucifer op. Wacht even en til dan aan de lucifer het ijsblokje op.

Als de proeven minstens een uur duren kun je aan het begin een klein bakje water tot de helft vullen. Natuurlijk kun je ook een ijsblokjesbakje nemen, maar vul de vakjes maar tot de helft en laat dat ook duidelijk zien aan de kinderen. Ga samen met 2 of 3 kinderen naar het vriesvak van de koelkast en zet het bakje er neer. Sluit de koelkast af en doe er een lint omheen met een knoop en strik erin door de handgreep heen, zodat niemand erin kan komen. (anders geloven ze het niet) Ga aan het eind van de proeven indien mogelijk met alle kinderen naar de koelkast en haal de "beveiliging" eraf en pak de bevroren ijsblokjes uit het vriesgedeelte. De kinderen zullen zien, dat het ijs omhoog gekomen is tot bovenrand van het bakje, zonder dat iemand de bakjes heeft bijgevuld.

Neem de ijsblokjes mee naar de klas/kamer en laat ze voorspellen wat er gebeurt als je de ijsblokjes in een bak met koud water doet (ze gaan drijven) en als je ze in een bak met warm water doet (drijven ook). In welke bak zullen ze het eerst gaan smelten en wat gebeurt er dan met de hoeveelheid water? Stijgt dat of blijft het gelijk?

Ik hoop dat je er nog wat aan hebt. vr gr Manon


Reageer