Warmte kussentjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Warmte kussentjes

Laatst zag ik van die plastic warmte kussentjes te koop met een helder doorzichtige vloeistof en een metalen rondje. Als je dat rondje tussen je vingers 'knakt', dan kristaliseert de vloeisof en wordt deze warm. De kussentjes kan je (eindeloos?) hergebruiken door ze 10 minuutjes te koken.

Wie kan mij vertellen wat voor soort vloeistof er in die zakjes zit, hoe het mechanisme werkt en of ze inderdaad eindeloos bruikbaar zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Warmte kussentjes

Ik neem aan dat het 'metalen' dingetje reageert met de vloeistof erin en daardoor hitte opwekt.

Het blijkt ook dat de verbinding tussen het 'metaal' en de vloeistof weer kan worden gebroken bij hoge temperaturen.

Ik vermoed echter dat er een katalysator in het 'metaal' zit die dus de reactie mogelijk maakt.

Echter, is dit allemaal wel heel erg scheikundig, daar heb ik altijd een schei* hekel aan gehad.

Gelukkig hebben we een scheikundig forum waarin mischien mensen zitten die er meer verstand van hebben.

Berichten: 259

Re: Warmte kussentjes

Oneindig vaak kan dit zowiezo niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Warmte kussentjes

Oneindig vaak kan dit zowiezo niet.


Ik heb er ook een paar liggen, maar er staat inderdaad op dat ze "maar" 1.000 keer gebruikt kunnen worden.

Berichten: 259

Re: Warmte kussentjes

Dat zal waarschijnlijk ook een gemiddelde zijn. Tis in feite basis thermodynamica waarom dit niet eeuwig kan.

Re: Warmte kussentjes

de vloesitof in het zakje is een onderkoelde vloeistof

door het klikken van het plaatje lukt het de vloeistof om te kristaliseren. waardoor er warmte vrij komt.

Berichten: 63

Re: Warmte kussentjes

Ja het metaal reageert idd niet met de vloeistof, klikken van het rondje brengt alleen de kristallisatie op gang.

Als je zo'n hartje/kussentje na het koken op een metalen rooster legt om af te koelen,

gaat hij ook deels kristalliseren.
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Warmte kussentjes

Wat zit er in de zakjes; welke stof is het?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Warmte kussentjes

waar kan jz zo'n zakje kopen???

en voor hoeveell????

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: Warmte kussentjes

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...uitoververz.htm

Hier staat veel erover.Met mooie foto's enzo.Kan je het zelf misschien maken ook.Ik heb de mijne van shell.Helpt dat?

Reageer