fosforescerend papier

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

fosforescerend papier

fosforescerend papier dat oa. in postzegels gebruikt word.

licht op onder uv-licht en gloeit na

wat voor stof zit er door dit papier?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: fosforescerend papier

aan de naam te zien: mss een of ander al dan niet een complex van fosfor.

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: fosforescerend papier

ja, ik denk een benzeen achtig molecuul met fosfor

Antraceen ofzo?
may the force be with you

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: fosforescerend papier

Er zou ook Zinkwit (Zinkoxide) in kunnen zitten, dit is een fluoriserend pigment. Dit komt omdat zinkwitsoorten een kristalvorm hebben en daardoor als een soort prisma werken, te vergelijken met een reflector. Hierbij zet het, het onzichtbare ultraviolette licht om in zichtbare stralen.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: fosforescerend papier

oh dat zou goed kunnen, ik kende de term zinkwit niet eens, en ik denk dat antraceen niet op postzegels gebruikt wordt, vluchtig en ongezond... :shock:

ik wist eigenlijk niet eens dat postzegels fluoresceerden
may the force be with you

Re: fosforescerend papier

Ho nou, niet 2 dingen door elkaar halen.

Fluoriserend noem je die knalroze, gele, en groene kleurtjes zoals die bij markeerstiften worden gebruikt. Ze bevatten een stof die een bepaalde kleur van het spectrum als het ware versterkt reflecteert. Hierdoor ontstaat de enorm felle kleur. Fluoriserende voorwerpen vallen het meest op in schemerlicht.

Fosforiserend noem je dingen die "glow in the dark" zijn. Dus bijvoorbeeld van die stikkertjes van sterren en maantjes die kinderen op het plafond plakken om een sterrenhemel te maken. Ze bevatten een stof die zich als het ware oplaadt met licht. Belicht je dit soort voorwerpen en doet daarna het licht uit dan stralen ze ook werkelijk licht uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: fosforescerend papier

@Gast, kleuren hebben niks te maken met fluorescentie of fosforescentie. Het onderscheid hiertussen wordt alleen gemaakt op basis van de tijd die de stof licht uitzendt na excitatie. In het algemeen wordt daarvoor een grens van 1.10-6 aangehouden. Als de stof korter dan deze tijd "nagloeit" dan spreekt men van fluorescentie. Is deze tijd langer, dan spreekt men van fosforescentie.

En wanneer een stof fluoriseert of wanneer een stof fosforiseert hing volgens mij af van de zogenaamde verboden energie overgangen. Misschien dat andere forumleden hier meer van weten; op dit moment is mijn kennis daarover aardig weggeëbt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: fosforescerend papier

Ik wilde alleen even vermelden dat deze 2 begrippen door elkaar werden gehaald.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: fosforescerend papier

En handig dat ik de eenheid niet eens vermeld :roll: , maar misschien was het al duidelijk dat ik 1.10-6 seconde bedoelde :wink:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer