Wederom onterechte verplaatsing.

Reageer
Berichten: 7.068

Wederom onterechte verplaatsing.

Ik ben een tijdje geleden dit onderwerp begonnen om antwoord te krijgen op een taalkundige vraag. In ieder geval een moderator interpreteerde de vraag als rechtswetenschappelijke vraag en heeft toen het onderwerp verplaatst naar het forum Rechtswetenschappen.

Kritiekpunt 1: Dit verplaatsen werd gedaan zonder enige mededeling in het onderwerp. Hierdoor ontstaat er alleen maar meer verwarring. Mensen die via Rechtwetenschappen op het onderwerp komen, zien niet dat de onderwerpstarter begonnen is in het taalforum waardoor de kans dat mijn taalkundige vraag beantwoord wordt kleiner wordt.

Wat had er mijn inziens moeten gebeuren: Een simpel berichtje zoals Jan dat vaak doet met de mededeling dat het volgens de moderators beter in een ander forum past.

Ik heb vervolgens aanhangig gemaakt dat mijn vraag taaltechnisch bedoeld was en dat ik het dus niet eens was met de verplaatsing. Er werd gemeld dat er ook gesproken werd over andere zaken dan puur taal en dat dit de reden was voor de verplaatsing.

Kritiekpunt 2+3: Als er meerdere discussies gaande zijn (mijn inziens was dit op dat moment nog niet zo, maar dat ter zijde) dan dienen de discussies afgesplitst te worden naar aparte onderwerpen. Dit geldt ook voor de inmiddels verwijderde feedback. Deze feedback had afgesplitst moeten worden ipv verwijderd.

Inmiddels heb ik, ondanks dat ik gedwongen ben een taalkundige discussie te voeren in het rechtswetenschappenforum, wel antwoord op mijn vraag. Nu wordt het onderwerp echter weer verplaatst. Ditmaal naar WSF Cafe.

Kritiekpunt 4: De reden die gegeven is voor de verplaatsing is "Aangezien in de bespreking van dit onderwerp niet slechts de taalkundige kant wordt belicht, wat de TS voorstond, maar ook recht gerelateerde zaken meegenomen worden, is het na overleg verplaatst naar het WSF Café". Maar het WSF Cafe is "het informele hoekje waar je medeforummers beter kunt leren kennen of waar je iets kunt bespreken wat nergens anders past." Als ik nu een onderwerp start over de effecten van relativiteit op biologische systemen wordt dit dan ook verplaatst naar WSF Cafe? Het is niet alleen maar fysica, maar ook niet alleen maar biologie... error, does not compute, verplaats naar WSF Cafe? Lijkt mij toch niet...

Mijn conclusie: Of je bent van mening dat er meerdere discussies naast elkaar lopen en dan dien je op te splitsen in meerdere onderwerpen (of de extra discussie te bestempelen als off-topic), of de bredere discussie is onderdeel van het oorspronkelijke onderwerp en dan kan het onderwerp gewoon blijven staan (in een van de relevante fora).

Na dit hele gebeuren vraag ik me af of er internetfora zijn waar geen moderators zijn. Ik vraag me namelijk af hoe zo'n forum eruit ziet... Oh jee, dit is eigenlijk geen feedback... wat moeten we nu? Ik lees het wel in WSF Cafe waar dit onderwerp dan vast naar verplaatst wordt... :twisted:

Re: Wederom onterechte verplaatsing.

Mij heeft de gang van zaken ook bevreemd. Je zou zeggen dat de Topic Starter bepaalt wat het topic is. Als de Topic Starter het alleen over de taalkundige kant van een kwestie wil hebben, moet dat toch kunnen...?

Berichten: 1.617

Re: Wederom onterechte verplaatsing.

De moderatie van dit forum is in het algemeen uitstekend maar ik denk dat in dit geval de moderator de vraag gewoon niet heeft begrepen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Wederom onterechte verplaatsing.

Kritiekpunt 1: Dit verplaatsen werd gedaan zonder enige mededeling in het onderwerp.
terechte kritiek. Misser onzerzijds, onze excuses
Ik heb vervolgens aanhangig gemaakt dat mijn vraag taaltechnisch bedoeld was en dat ik het dus niet eens was met de verplaatsing.
Een doorgewinterde gebruiker als jij moet beseffen dat dat niet de beste plaats was voor feedback.
Kritiekpunt 2: Als er meerdere discussies gaande zijn (mijn inziens was dit op dat moment nog niet zo, maar dat ter zijde) dan dienen de discussies afgesplitst te worden naar aparte onderwerpen.
dat is niet terzijde, dat was wél zo, al hangt achteraf bezien veel af van de vraag of je je al lezende concentreert op de ironie in die wet, of op de vraag "of dit (taalkundig beschouwd) een voorbeeld van "ironie" is". De reactie van dirkwb is net als de topicstart ook voor tweezijdige lezing vatbaar. Er lopen geen twee afzonderlijke discussies naast elkaar maar door elkaar. En dat is eenvoudigweg niet af te splitsen tot twee logisch lopende discussies.
Kritiekpunt 3: Dit geldt ook voor de inmiddels verwijderde feedback. Deze feedback had afgesplitst moeten worden ipv verwijderd.
Nee. Ten eerste hoort feedback niet thuis in topics; het valt nu niet meer op, maar ik heb werkelijk ca 30 % van de topicinhoud verwijderd (en dat verwijderde was 100% aangaande die verplaatsing).

Ten tweede stond die feedback verder verspreid niet alleen in aparte posts maar ook in losse opmerkingen in berichten die verder wél over die wet of over de ironie gingen. Ook hier was afsplitsen tot een logisch geheel simpelweg ondoenlijk.

Ik vind niet dat wij de moeite hoeven te gaan doen om dat met modopmerkingen aan elkaar te gaan schrijven tot iets leesbaars, als jij met de simpele opmerking in feedback: "dat je vraag taaltechnisch bedoeld was en dat je het dus niet eens was met de verplaatsing" een waarschijnlijk korte en effectieve discussie had kunnen bewerkstelligen.
Inmiddels heb ik, ondanks dat ik gedwongen ben een taalkundige discussie te voeren in het rechtswetenschappenforum, wel antwoord op mijn vraag. Nu wordt het onderwerp echter weer verplaatst. Ditmaal naar WSF Cafe.

Kritiekpunt 4: De reden die gegeven is voor de verplaatsing ..//..

..//.. error, does not compute, verplaats naar WSF Cafe?
Dat laatste lijkt inderdaad het geval. Laten we zeggen dat we deze laatste verplaatsing niet goed hebben doordacht. Onze excuses.

We gaan de topic terug plaatsen in taalkunde, met een korte modopmerking in de topicstart :
om gebleken verwarring verder te voorkomen: de aangehaalde wet is slechts bedoeld als een illustratie bij de vraag naar de betekenis van het woord "ironie".
De vraag nu is dus:

lost bovenstaand voorstel het probleem voor alle betrokkenen op?

Ten slotte:
Na dit hele gebeuren vraag ik me af of er internetfora zijn waar geen moderators zijn. Ik vraag me namelijk af hoe zo'n forum eruit ziet... Oh jee, dit is eigenlijk geen feedback... wat moeten we nu? Ik lees het wel in WSF Cafe waar dit onderwerp dan vast naar verplaatst wordt... :twisted:
Wij vinden deze opmerking geheel onnodig, en een onprettige jij-bak.
  • Ten eerste is het niet zo dat dit soort vergissingen onzerzijds aan de orde van de dag zijn.
  • Ten tweede ben je zelf moderator geweest, en weet je dat we dus ook maar drukbezette mensen en overigens geheel vrijwilliger zijn. Vergissen is menselijk, en verdient zo'n bejegening niet.
  • Ten derde, als je werkelijk benieuwd bent naar de toestand op fora met nulmoderatie : bijvoorbeeld op nl.wetenschap is dat te zien: geruzie, ufo-bagger en cross-posting te kust en te keur. Zoals op meer en meer hoekjes van internet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7.068

Re: Wederom onterechte verplaatsing.

lost bovenstaand voorstel het probleem voor alle betrokkenen op?


Ik vind het best.
Ten slotte:

Wij vinden deze opmerking geheel onnodig, en een onprettige jij-bak.
Ik vind het humor. Ik plaats er niet voor niets een lachend duiveltje bij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Wederom onterechte verplaatsing.

Bij deze is de terugplaatsing naar taalkunde uitgevoerd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer