Verificatievraag aanmelden niet correct.

Reageer
Berichten: 2

Verificatievraag aanmelden niet correct.

Hallo,
 
Ik heb mij zojuist aangemeld voor dit forum. Op de pagina voor het invoeren van je gegevens wordt onderaan een verificatievraag voorgelegd. Dit betrof het antwoord geven op een rijmpje. De vraagstelling voldoet echter niet aan de richtlijnen / logica van rijmen, waardoor het antwoord eigenlijk niet gegeven kan worden. De vraagstelling was: "Welk huisdier rijmt er op patat". Het juiste antwoord is geen, maar dit was toch onjuist. Na het proberen van diverse huisdieren slaagde het aanmelden met "kat".
 
Kat rijmt echter totaal niet op patat. Het is niet logisch en bovendien zijn er voor rijmen regels gedefinieerd. 
 
 
Bron: http://www.gedachten-gedichten.nl/rijmsoorten.php
 
 

Rijm (soorten)
Er bestaan drie soorten rijm, namelijk volrijm, assonantie en alliteratie.

<b><i>1.Volrijm</i></b>

Bij volrijm (de meeste voorkomende rijmsoort) is er klankovereenkomst van klinkers én medeklinkers (dus allebei). Volrijm kan worden onderverdeeld in 3 soorten, te weten slepende rijm, staande rijm en glijdende rijm.

Slepende rijm / vrouwelijke volrijm

De beklemtoonde lettergreep wordt opgevolgd door één andere (onbeklemtoonde) lettergreep.

<i>Vb: slapen … schapen

Vb: tropen … knopen</i>

Staande rijm / mannelijke volrijm

Er volgt geen andere lettergreep na de beklemtoonde lettergreep.

<i>Vb: hoop … doop

Vb: kraan … gaan</i>

Glijdende rijm

De beklemtoonde lettergreep wordt opgevolgd door twee of meerdere onbeklemtoonde lettergrepen.

<i>Vb: woningen … koningen

Vb: kakelen … rakelen</i>

<b><i>2. Assonantie</i></b>

Assonantie ziet louter op klankovereenkomst van de klinkers, zoals weergegeven in het onderstaande voorbeeld.

<i>Gisteren was ik van streek

Vandaag ben ik weer heel

Morgen maak ik opnieuw een troep

Doch overmorgen is alles weer goed</i>

Assonantie zou men kunnen zien als een zwakkere vorm van rijm, vergeleken met volrijm.

<b><i>3. Alliteratie</i></b>

Bij alliteratie gaat het om overeenkomst in klank van medeklinkers aan het begin van woorden.

<i>Vb: Stevig staat de sterke man uit Stavoren op zijn standplaats. </i>
<i></i>
 
Wat voornamelijk tot uiting komt is het aantal lettergrepen. Patat is twee lettergrepen. Kat is een. Dit is geen rijm.
 
Een aparte binnenkomer bij het aanmelden op een 'wetenschappelijk forum'... :)
 
Groet,
 
Kay
"To succeed in life, you need two things: ignorance and confidence" - Mark Twain

Reageer