Onderscheid hulp bij huiswerk en bij andere vragen

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Onderscheid hulp bij huiswerk en bij andere vragen

Bij huiswerk is het duidelijk dat de vragensteller er niet mee gediend is wanneer de oplossing helemaal voor gezegd of gedaan wordt. Maar hoe zit het bij elders geposte vragen die qua inhoud niet van huiswerk verschillen? Is het daarbij wel OK direct het volledige antwoord te geven? Zijn daar hier op het Wetenschapsforum regels voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Onderscheid hulp bij huiswerk en bij andere vragen

Ook zonder dat er regels voor zijn kan men bedenken dat het in die gevallen beter is om geen antwoord voor te kauwen, al was het maar omdat de kans groot is dat het bericht alsnog naar huiswerk&practica wordt verplaatst, maar natuurlijk vooral vanwege het educatieve aspect.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Onderscheid hulp bij huiswerk en bij andere vragen

Bij niet-huiswerk vragen ben ik geneigd zoveel informate te geven als ik kan - of behulpzaam kan zijn voor de vraagsteller. 
 
Uiteraard komen er wel een huiswerk vragen terecht in andere fora, maar die zijn meestal eenvoudig te doorzien. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Onderscheid hulp bij huiswerk en bij andere vragen

Benm schreef:Bij niet-huiswerk vragen ben ik geneigd zoveel informate te geven als ik kan - of behulpzaam kan zijn voor de vraagsteller.
Juist. Laat ik dat in het vervolg dan ook maar doen. Hoewel goed bedoeld lijkt het er anders op dat ik mensen onnodig aan het lijntje houd.

 
Uiteraard komen er wel een huiswerk vragen terecht in andere fora, maar die zijn meestal eenvoudig te doorzien.
 
Aha. En die behandel je dan ook als een huiswerkvraag. Dat ga ik dan ook zo doen.
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: Onderscheid hulp bij huiswerk en bij andere vragen

Topics met een huiswerkachtige formulering pogen wij altijd zo snel mogelijk naar het huiswerkforum te verplaatsen, ongeacht of het letterlijk huiswerk is of niet. Indien het geen huiswerk betreft, is er uiteraard altijd een grijs gebied tussen een schoolopgave enerzijds en een theoretische discussie anderzijds. De regel is bedoeld om topics te voorkomen die niet meer inhouden dan een topic starter die niets meer doet dan een vraag formuleert, die dan volledig uitgekauwd wordt door een andere gebruiker. Met dat in het achterhoofd zullen de topics in het grijze gebied dan ook individueel behandeld worden. Dus: ook als iets wat sterk op een "oefening" lijkt niet in het huiswerkforum staat, bij voorkeur toch als zodanig behandelen.
 

Overigens merken wij dat sommigen die huiswerkregel ook wel eens veel te strak toepassen: de vrager hoeft niet alles op basis van alleen hints en tips zelf uit te vinden: de tussenweg heeft de voorkeur: wijs dus liever op eventuele fouten in de uitwerking/redenering van de vragensteller of vraag daarnaar als die niet gegeven is. Stuur hem/haar in de goede richting met hints of een stappenplan, eventueel met een (gedeeltelijke) uitwerking van een analoog voorbeeld. Probeer duidelijk te zijn, maak je hints niet te cryptisch.

Reageer