Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Heeft er iemand nog nieuws over deze kwestie?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 856

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

volgens de laatste berichten in de cobouw Er  is een hele batterij deskundige ingeschakeld het onderzoek loopt nog. 

Berichten: 270

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Volgens de plaatselijke krant is het onderzoek binnenkort afgerond, het rapport van de onderzoeksraad voor veiligheid wordt pas volgend jaar verwacht.

Of de eerste resultaten ook meteen openbaar gemaakt worden is afwachten.


Berichten: 12.262

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

https://nos.nl/artikel/2194738-parkeergarage-eindhoven-stortte-in-door-technische-fout.html
 
Klinkt alsof het best een fragiel systeem is... ook als het niet fout gaat ;)
Victory through technology

Berichten: 856

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

in de bijlage wordt het wat beter uitgelegd dan bij de NOS
toch wel vreemd want deze bezwijkmethode en hoe op te lossen met dwarskracht/deuvel wapening staat prima in de eurocode omschreven
 
Bijlagen
cementonline.nl_onvoldoende-aanhechting-breedplaatv.pdf
(910.04 KiB) 120 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Uit dit onderzoek bleek dat de momentcapaciteit slechts 1/3 bedroeg van wat te verwachten was uit de berekeningen.

een puntvormig ondersteunde vloer met grote overspanningen (15 m), een naad tussen de breedplaten ter plaatse van het maximale veldmoment en een breedplaatvloer van zelfverdichtend beton met een glad oppervlak. Er zijn ook fabrikanten van breedplaatvloeren die traditioneel beton toepassen of die het aansluitvlak wel opruwen. In die gevallen zal de aanhechtsterkte hoger zijn dan nu het geval is geweest.
 
Die veel te geringe momentcapaciteit komt mij voor als een 'gewone' ontwerp/constructiefout. Een ruwe aanhechting zal vast een beter resultaat opleveren, maar drie keer zo sterk? Helemaal duidelijk is mij ook niet hoe de gemelde negatieve invloed van de hoge temperatuur nu precies in elkaar steekt.

Berichten: 856

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Bij een goed hechting van het beton en voldoende hechtlengte bezwijkt de wapeningsstaaf door breuk hij komt niet los
dat is hier ook niet gebeurd maar de te verbinden staven zaten hier in twee lagen beton die onderling niet voldoende was gehecht.
zodat er geen goed overlappingslas las is ontstaan
 
Een factor 3 is niet zoveel als je bedenkt dat alle trekwapening in het onderste schilletje van 50mm dik zit.
 
je kan het ook vergelijken met twee planken die je los op elkaar legt
de stijfheid is dan 2* 1/12b*h^3
als je de twee planken  echter volledig aan elkaar verbind wordt de stijfheid 1/12*b*(2h)^2 en dat is een flink verschil
 
 
verwarming zorg voor uitzetting waardoor er extra spanningen ontstaan als deze verhinderd wordt door of als er spraken is van 
ongelijkmatige verwarming

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Je bedoelde ook vast een derde macht in het tweede traagheidsmoment.
Dus beton op beton hecht slecht als het grensvlak glad is en veel beter bij geruwde grenslaag.
Dat moet natuurlijk bekend zijn, dus waarom is er dan niet geruwd?
 
En deze breuk was nog zonder enige externe belasting. Is een factor 3 sterker dan voldoende om de wisselende belasting van al die auto's op te vangen en nog voldoende veiligheidsfactor over te houden?

Berichten: 12.262

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Wat ik een beetje uit de informatie begrijp is dat er onvoldoende hechting was tussen platen en beton, EN dat de constructie bezweek voordat het beton volledig uitgehard was. 
 
De vraag is natuurlijk wel wat er zou gebeuren als die hechting niet goed is maar het beton wel uithardt voordat de boel in elkaar zakt - heb je dat een verzwakte constructie die alsnog zou kunnen bezwijken als men er auto's op gaat parkeren?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Jazeker, want zoals boertje aanhaalt is hoogstwaarschijnlijk de samenwerking tussen de lagen beschouwd bij de berekening. Dan moet dit ook zo in de praktijk zijn. Heb het rapport nog niet gelezen, maar een dergelijke uitvoeringsfout is niet so uitzonderlijk....

Berichten: 856

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

De nuttige belasting is voor een betonconstructie altijd relatief laag
Bij een garage is een waarde vanaf 200 kg/m2 is toegestaan
Als zal hier waarschijnlijk 300 of 400 kg/m2 zijn gerekend in een openbare garage
Dit is ongeveer 25% hoogstens 50%  van het eigen gewicht van de beton schat ik zo
En factor 3 sterker lijkt mij inderdaad wel voldoende
 
Er staat in het artikel niet dat de beton nog niet hard was.
Hoewel de hydratatie nooit echt stopt was de normatieve eindsterkte van deze vloer volgens mij al wel bereikt
En is het gewoon een kwestie van geluk dat het niet een paar weken later is gebeurd terwijl de garage in gebruik was.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

https://www.cementonline.nl/oorzaken-in ... -155682681

Ik hoop dat deze link werkt? Heeft er iemand toegang tot die site, ben wel benieuwd wat uiteindelijk de conclusie is...

Berichten: 856

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Ik heb toegang maar niet hier vandaan zal het morgen even downloaden en het je mailen als je mij je adres doorgeeft in een pb.
hier plaatsen lijkt me niet helemaal de bedoeling

de conclusie wijkt overigens niet af van wat hier reeds genoemd staat.
momenteel worden heel wat gebouwen onderzocht en een aantal versterkt
lees bijvoorbeeld het onderstaande artikel

https://nos.nl/artikel/2292609-maatrege ... oeren.html

Berichten: 12.262

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Die link blijft voor mij achter een paywall steken, dus ik kan de inhoud niet lezen.

Het NOS artikel wel, en ergens lijkt het toch wel zorgelijk dat bepaalde ruimtes slechts beperkt belast mogen worden totdat nadere versterking is aangebracht. Meestal zijn constructies wel zo gebouwd dat je een redelijke veiligheidsfactor in overbelasting hebt (bijvoorbeeld 10 mensen op een balkon van een appartement waar normaliter 2 mensen wonen).

Reageer