Platdak constructie berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 54

Re: Platdak constructie berekenen

Als ik lees dat mensen geen geld over hebben voor een constructeur maar wel veel geld uitgeven om dingen te bouwen vraag ik mij af waar de prioriteit ligt.Een constructeur is verantwoordelijk voor de constructie die hij of zij berekend en is ook verzekerd voor het geval het mis zou gaan door fouten in de berekening. De uitvoering blijft de verantwoording van de opdrachtgever of dat nu een aannemer, een klussenbedrijf of beun de haas is. Bij die laatste is alleen niets te halen.
Of er nu een berging wordt vergroot, een schuur wordt gebouwd of dat er zonnepanelen op een dak worden worden geplaatst.
Voor de Tuinklusser. Een prieel van 8x4 meter is niet een klein schuurtje maar een gebouw waar ook nogal wat windbelasting opkomt. Vier paaltjes in de grond op de hoeken is nu juist datgene wat je niet moet doen. Kun je net zo goed een paar betonpoerjtes in de grond zetten. Wat je wel moet doen. Zoek een constructeur. Voor een paar honderd euro heb je een goed advies.
Voor Sdeboer. Zoek een constructeur. Dit forum is niet bedoeld om bouwkundige constructies te laten berekenen die door professionals moeten worden berekend.
Klazon: Overigens vind ik het een beetje flauw van gemeentes dat ze bij zulke simpele bouwwerken een sterkteberekening vragen. Ze weten zelf maar al te goed wat wel en niet genoeg is, dus ze kunnen ook zeggen: denk erom dat je balken minstens zo en zo dik zijn.
Het is niet flauw van de gemeente. De gemeente heeft een controlerende functie ten opzicht van constructies en geen adviserende functie. Het is nog steeds verbazend dat je aanbouw zonder berekening mag neerzetten. Ik kom nog steeds aanbouwen tegen waar funderingspalen op de verkeerde plaats staan, te weinig wapening in funderingsbalken, balklagen die te licht zijn uitgevoerd of zelfs aanbouwen op staal gefundeerd bij woning gefundeerd op palen. Ik ben van mening dat alle bouwwerken in klasse 1, waarbij een constructie wordt aangepast of iets nieuws wordt gebouwd, verplicht een constructieve berekening moeten aanleveren bij de gemeente. En ja het gaat veranderen, als alles doorgaat worden alle gebouwen die vallen in klasse 1 straks beoordeelt door een extern bureau die de opdrachtgever zelf moet inschakelen. Of dit goed is voor de constructies? Ik denk het niet want dan gaan mensen zoals in dit topic zelf lopen rommelen met alle gevolgen van dien.

Berichten: 856

Re: Platdak constructie berekenen

Adejo Belgie?

In Nederland mag je al 15 jaar behoorlijk veel bouwen zonder vergunning
de verantwoordelijkheid legt altijd bij de opdrachtgever ook als de gemeente de constructie wel heeft goedgekeurd/

Berichten: 270

Re: Platdak constructie berekenen

Ik denk dat Adejo doelt op de Wet KwaliteitsBorging, die al eerste voor alle bouwwerken in CC1 ingevoerd gaat worden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Platdak constructie berekenen

Adejo schreef: ma 27 jul 2020, 13:12 of zelfs aanbouwen op staal gefundeerd bij woning gefundeerd op palen.
Gunst, laat ik dat nou vorig jaar nog gedaan hebben. Het is alleen de kunst om de aanhechting tussen oud en nieuw zo uit te voeren dat een geringe verzakking van de aanbouw geen ellende veroorzaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Platdak constructie berekenen

Is helemaal geen kunst, behalve indien je je gebaseerd hebt op anomiene meningen vanop het het internet... :lol:

Berichten: 856

Re: Platdak constructie berekenen

Zou kunnen maar de controle door de gemeente als waarborg beschouwen voor een deugelijk uitgevoerde constructieve berekening is al heel lang niet meer het geval.
Je kan als eigenaar beter een betrouwbare constructeur zoeken en niet voor een paar tientjes minder in zee gaan met een zolderkamertjes constructeur

Reageer