Platdak constructie berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 3

Platdak constructie berekenen

Wie van jullie wiskundigen kan mij helpen met het volgende.

Ik ben van plan onze bestaande berging te vergroten met zo'n 12m2 (4x3m). De bestaande situatie gaat uit van balken van 170x70x3000 h.o.h 80cm. Aan de zijgevel van de woning is 1 balk van 220x70 gemonteerd. Hieraan zijn de kleinere balken bevestingd, aan de andere kant staat een houtconstructie die dit opvangt. Nu heb ik een balkschuifmaat http://www.houtinfo.nl/main.php?mn=0&id=1013 geraadpleegd, maar daar komen andere getallen uit, dit kan aan de h.o.h. liggen denk ik. Overigens ligt er op het bestaande platdak geen grind, maar groeit er vegetatie.

Nu de vraag. De gemeente eist, naast de tekening een constructie berekening van het dak. Ik kan deze helaas niet zelf berekenen en een constructeur inschakelen die honderden euro's vraagt voor een berekening, waarvan ik de uitkomst al weet vind ik zonde geld.

De berging krijgt wel te maken met openslaande deuren (2x2m), ik vermoed dat de balk van 220x69 voldoende is om die overspanning op te vangen, ook dit moet berekend worden. Er komt grind ballast op het nieuwe gedeelte.

Wie kan mij helpen met het maken van een berekening.

mvgr,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Platdak constructie berekenen

Verplaatst naar constructie en sterkteleer.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 23

Re: Platdak constructie berekenen

Sorry, een balk van 220x69 cm?

Ligt het nou aan mij of is de constructie niet helemaal begrijpbaar?

Ik heb om eerlijk te zijn nog nooit een balk van 220x69 cm gezien.

Zou je een tekening kunnen maken van de constructie zoals hij nu is en zoals hij moet worden?

Hoe dik zijn de balken (hoogte x breedte, ik neem aan dat ze geen 2 meter dik zijn)?

En hoe zwaar is de ballast (en waar komt die precies op de constructie, maar dat kan wel in de tekening)?

Misschien dat als je die vragen beantwoord anderen zoals ik ook makkelijker de constructie kunnen begrijpen. :eusa_whistle:

Berichten: 3

Re: Platdak constructie berekenen

Verplaatst naar constructie en sterkteleer.
Waarvoo dank.
Judobreaker schreef:Sorry, een balk van 220x69 cm?

Ligt het nou aan mij of is de constructie niet helemaal begrijpbaar?

Ik heb om eerlijk te zijn nog nooit een balk van 220x69 cm gezien.

Zou je een tekening kunnen maken van de constructie zoals hij nu is en zoals hij moet worden?

Hoe dik zijn de balken (hoogte x breedte, ik neem aan dat ze geen 2 meter dik zijn)?

En hoe zwaar is de ballast (en waar komt die precies op de constructie, maar dat kan wel in de tekening)?

Misschien dat als je die vragen beantwoord anderen zoals ik ook makkelijker de constructie kunnen begrijpen. :eusa_whistle:
De overspanning is 3 meter, de balken die de overspanning dragen zijn L3000*B70*H170. Deze balken zijn niet direct bevestigd aan de gevel, maar aan een balk van 70*220, die op zijn beurt aan de gevel is bevestigd (waarom weet ik niet, maar het staat al 10 jaar zo :-) )

Ik ben bezig met het uitwerken van een tekening. Ik heb al enkele schetsen, ik zal deze vanavond even uploaden.

De ballast bestaat uit 3cm grind en verder wind, sneeuw en hemelwater, zoals dit staat in NEN 6770. Een belasting van 125Kg/m2 moet volgens mij ruim voldoende zijn.

Berichten: 4.502

Re: Platdak constructie berekenen

Misschien heb je wat aan enkele variaties:

Object no:1

09-26-2009

Balk no:1

Houten balk

Balkhoutbreedte in mm: 70

Balkhouthoogte in mm: 170

Balklengte in mtr: 3

Zelfstandig dragende balk

Eigen gewicht van de balk in kN/m1: .05

Puntlast in het midden van de balk in kN : 4.720333

Berekend op sterkte en opgegeven belastingfactor

Gelijkmatige belasting op sterkte in kN/m1: 3.146889

Materiaal-spanning bij sterkte (+lim.) in N/mm2: 10.5 limiet

Gelijkmatige belasting;max.doorb.L/500 in kN/m1: 1.470153

Gelijkmatige belasting;max.doorb.L/333 in kN/m1: 2.206758

Gelijkmatige belasting;max.doorb.L/250 in kN/m1: 2.940306

Materiaal-spanning bij doorb.L/500 in N/mm2: 4.905355

Materiaal-spanning bij doorb.L/333 in N/mm2: 7.363132

Materiaal-spanning bij doorb.L/250 in N/mm2: 9.810711

Houten balk

Balkhoutbreedte in mm: 70

Balkhouthoogte in mm: 220

Balklengte in mtr: 3

Zelfstandig dragende balk

Eigen gewicht van de balk in kN/m1: .06

Puntlast in het midden van de balk in kN : 7.297232

Berekend op sterkte en opgegeven belastingfactor

Gelijkmatige belasting op sterkte in kN/m1: 4.864821

Materiaal-spanning bij sterkte (+lim.) in N/mm2: 9.692308 limiet

Gelijkmatige belasting;max.doorb.L/500 in kN/m1: 3.18628

Gelijkmatige belasting;max.doorb.L/333 in kN/m1: 4.782731

Gelijkmatige belasting;max.doorb.L/250 in kN/m1: 6.372559

Materiaal-spanning bij doorb.L/500 in N/mm2: 6.348107

Materiaal-spanning bij doorb.L/333 in N/mm2: 9.528758

Materiaal-spanning bij doorb.L/250 in N/mm2: 12.69621

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Platdak constructie berekenen

Ruim een jaar geleden heb ik hetzelfde aan de hand gehad. Voor een schuurdak moest ik een sterkteberekening laten zien. Dit is wat ik toen heb gemaakt, en wat ook zo is geaccepteerd. Wellicht kan je dat als voorbeeld gebruiken:

Sterkteberekening dak (zie bijgaande tekening van het balkenplan)

dakbeschot 18 mm triplex

balkafstand h.o.h. 0,60 m

grootste overspanning 3,50 m

daklast, eigen gewicht dak + eventuele sneeuwbelasting: 1000 N/m2

komt overeen met 600 N/m balklengte.

Grootste buigingsmoment: M = 1/8 ql2 = 1/8 x 600 x 3,52 = 919 Nm = 919000 Nmm

Toelaatbare treksterkte 7 N/mm2

W = M/7 = 131285 = 1/6 b x h2, kies b = 46 mm  h = 131, kies naastgrotere standaardmaat h = 136 mm.

Berekening op doorbuiging: f = (5/384) x (ql4 / EI)

q = 600 N/m = 0,6 N/mm

l =3500 mm

E = 10000 N/mm2

I = 1/12 bh3 = 9642000

f = (5/384) x (0,6 x 35004 / 10000 x 9642000) = 12 mm = l/287

Deze doorbuiging is te groot. Kies daarom h = 171 mm  I = 19167000

f = (5/384) x (0,6 x 35004 / 10000 x 19167000) = 6,1 mm = l/572

Deze doorbuiging is toelaatbaar. De gevonden balkmaat komt overeen met de tabel uit het Zakboekje Hout.


In een boekje in de bibliotheek vond ik nog een veel simpeler benadering. Daar werd gesteld:

H.o.h. balken is 60 cm.

Balkhoogte is 1/20 van de overspanning, balkbreedte is 1/3 van de hoogte.

Bij een overspanning van 3 meter kom je dan op een balkmaat van 150x50 mm. Ik weet niet of dat een bestaande maat is, maar dan neem je gewoon de eerstgrotere maat.

Overigens vind ik het een beetje flauw van gemeentes dat ze bij zulke simpele bouwwerken een sterkteberekening vragen. Ze weten zelf maar al te goed wat wel en niet genoeg is, dus ze kunnen ook zeggen: denk erom dat je balken minstens zo en zo dik zijn.

Berichten: 3

Re: Platdak constructie berekenen

Heren,

bedankt.

Klazon, heb jij destijds alleen een berekening van het dak gemaakt of ook van de fundering en vloer? VROM is niet duidelijk, de gemeente is niet duidelijk. Misschien moet ik maar even wachten tot volgend jaar, dan verandert de wetgeving. Ik kreeg zelfs het advies om gewoon te bouwen. "Niemand komt dit controleren"...

Berichten: 1

Re: Platdak constructie berekenen

Hallo, ik heb een vraag.

Ik wil in mijn tuin een schuurtje/prieel bouwen.

Hierbij heb ik in gedachte om deze 8 meter breed te maken en 4 meter diep.

Ik was van plan om in elke hoek een paal van 8,8cm bij 8,8cm te zetten, en in zowel de diepte als de breedte om de 2 meter een balk in de grond ook van 8,8cm bij 8,8cm.

Voor het dak wil ik over deze balken nog balken van 8,8cm bij 8,8cm maken en hieroverheen de dakconstructie waar ik om de meter een balk van 4,4cm bij 6,8cm of 4,4cm bij 9,5cm.

Kan iemand mij vertellen of dit genoeg is?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Platdak constructie berekenen

Laat je een schets/plan zien van je opzet?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 1

Re: Platdak constructie berekenen

Mijn oren zijn aan het klapperen als ik dit allemaal lees, vooral die links die op andere sites/fora gegeven worden.

Kan iemand mij gewoon alsjeblieft vertellen welke houten balken (afmetingen) ik moet gebruiken voor een plat dak, op bestaande muren, met de afmetingen van 6,4m x 5,5m. De 6,4m grenst aan achtergevel van huis, de andere zijde van 6,4 krijgt een schuifpui (aangrenzend aan een hoek), dus denk ik dat de balken t beste in de breedterichting kunnen (6,4m overspanning) Hart op hart wordt dan 61cm heb ik begrepen.

Ik ben van plan op de houten beplating eerst isolerende schuimplaten te leggen en daarop dakleer.

Bij voorbaat dank, heel veel dank...

Berichten: 1

Re: Platdak constructie berekenen

Leuke makkelijke berekening klazon, ga ik onthouden...

maar op welke manier hou je dan rekening met de afstand tussen de balken met deze formule?

ik zou graag de draagkracht van mijn plat dak willen berekenen. Ik heb balken van 18cmx6cm met een lengte van 410cm en deze liggen op een 34cm van elkaar. Hoeveel kg /m2 kan zo'n constructie dragen?

Berichten: 232

Re: Platdak constructie berekenen

klazon schreef:[...]

In een boekje in de bibliotheek vond ik nog een veel simpeler benadering. Daar werd gesteld:

H.o.h. balken is 60 cm.

Balkhoogte is 1/20 van de overspanning, balkbreedte is 1/3 van de hoogte.

Bij een overspanning van 3 meter kom je dan op een balkmaat van 150x50 mm. Ik weet niet of dat een bestaande maat is, maar dan neem je gewoon de eerstgrotere maat.

[...]
K0ZZM0 schreef:Leuke makkelijke berekening klazon, ga ik onthouden...

[...]
Dit is geen berekening; dit is een vuistregel en houdt geen rekening met de belasting die er op gelegd wordt.

Heb je al gezocht op het forum naar een geschikte methode om de maximale belasting te bepalen? Volgens mij is dit al een aantal keer behandeld dus op basis daarvan kun je zelf al best een aanzet maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Platdak constructie berekenen

@kozzmo: zie je e-mails

moderator
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: Platdak constructie berekenen

Beste,
Iemand van jullie die kan inschatten of mijn plat dak bj 1965 zonnepanelen kan dragen (+/- 13 tot 18 kg / m2)

Dakbalken zijn 17 cm hoog, 2.8 cm dik, hart op hart 40 cm en vrije overspanning is 3.8m. Ertussen nog schotten. Afwatering is ongeveer 1.5 cm per lopende meter. Geen idee welke hardheidstype hout dit is.

Ik schat in dat het gewicht dat de balken nu dragen, om en bij de 50 kg /m2 is.
Dit is langs binnenzijde: plafond (12.5mm gyprocpleisterplaten)
en langs buitenzijde: leemplaten, dikke asfalt + na renovatie wegens lekkage osb3 platen + 18 cm pir isolatie en epdm)

Graag had ik dus met zekerheid geweten of ik na plaatsing low ballast zonnepanelen en constructie zeker ben dat mijn dak niet zal gaan doorhangen op termijn. Heb ik nog voldoende kg reserve / m2.

PS: zie ook schets in bijlage

Dank voor jullie reactie!

Steven
Bijlagen
bovenzicht plat dak + intekening zonnepanelen.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Platdak constructie berekenen

Voor met zekerheid iets te weten te komen, zul je iemand moeten aanspreken die de situatie ter plaatse eens komt bekijken.

Reageer