Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

http://nos.nl/artikel/2175330-vliegveld-eindhoven-waarschuwt-voor-vertraging-na-instorten-parkeergarage.html
 
Wat is hier aan de hand? Als ik zo die foto's bekijk is het net of die betonvloer vol zit met voetballen:
 
voetbal.PNG
voetbal.PNG (448.8 KiB) 3390 keer bekeken
 
Waar is dat voor bedoeld? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Technicus
Berichten: 1.163

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Dat heet een bollenplaatvloer

Die ballen zijn geen wapening, maar creeren holtes die voor gewichts- en materiaalbesparing zorgen. (En de gewichtsbesparing zorgt voor minder eigengewicht, waardoor er belasting lager is, en er dus weer minder beton en wapening nodig is)

Het is wel belangrijk om ze goed vast te zetten, want zodra je beton stort willen ze opdrijven.

Groot voordeel is dat je dit zeer lokaal kan toepassen, ter plaatse van kolommen en wanden plaats je geen ballen, zodat er genoeg beton is voor het opnemen van wapening en dwarskracht.

Berichten: 12.262

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Zo te zien vormen ze wel een zwakke plek, het lijkt erop alsof die twee vloeren heel netjes langs een rand zijn afgescheurd precies waar de ballen het dikste zijn (en daarmee het beton het dunste, neem ik aan). 
 
Overigens vind ik het wel verbazend dat zoiets instort, dat zie je in nederland toch zelden. Nu was het nog in aanbouw, en gelukkig zijn er geen slachtoffers, maar stel dat dit gebeurd zou zijn als die garage al in gebruik was genomen, dan zou de kans op slachtoffers toch aanzienlijk zijn. Aan de tekening te zien loopt de breuk onder de parkeervakken door, dus je zou daar zo met auto en al vanaf lazeren, om nog naar niet te spreken over iemand die er mogelijk onder loopt. 
Victory through technology

Berichten: 863

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Door het toepassen van die bollen kan je met de zelfde hoeveelheid beton een stijvere vloer maken dan zonder bollen. e.a werk ongeveer net zoals een kanaalplaat.
 
Uiteraard is de snede zwakker op de plek van de bol maar mits goed uitgevoerd nog ruim voldoende sterk.
de oorzaak van de instorting is nog niet bekend maar kan heel goed helemaal niets met de vloer te maken hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Het is natuurlijk speculeren, maar ik heb eens wat foto's bekeken en vroeg mij het volgende af:
 
Waar zijn de zuilen aan de voorzijde die de vloer zouden moeten ondersteunen? Onder het puin, of waren ze er niet?
In het laatste geval hingen de vloeren een stuk over, maar dan mis ik op het oog bewapening aan de bovenzijde van de bovenste bouwlaag.
En als die naar beneden komt neemt hij de rest mee.
 
Ik zal nog even zoeken naar vrije foto's en als die er zijn ze hier plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Michel Uphoff schreef: In het laatste geval hingen de vloeren een stuk over, maar dan mis ik op het oog bewapening aan de bovenzijde van de bovenste bouwlaag.
 
Ik heb totaal geen idee of dit hier het geval was, maar staalvezelbewapening wordt steeds meer gebruikt, ook voor dergelijke structurele toepassingen, dat is een mogelijke verklaring hiervoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Heel verwonderlijk dat de middenste onderste kolom weggezakt/geschoven/geknikt is, en de lagen erboven schijnbaar niet aangetast zijn...
 
Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Bizar ja. Dat ziet er gevaarlijk instabiel uit. 
 
Overigens zie ik op deze foto delen van kolommen uit de als pannenkoeken gestapelde vloeren steken. Van overhang was waarschijnlijk geen sprake.
 
 
Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

king nero schreef: Heel verwonderlijk dat de middenste onderste kolom weggezakt/geschoven/geknikt is,
 
 
waarschijnlijk een douw gehad van het vallende puin ernaast 
die vier nog hangende vloeren lijken daar ter plaatse mooi recht af te lopen, die lijken dus niet meegesleurd naar beneden, net of die niet structureel verbonden waren met dat afgescheurde deel. In die hoek staan er ook twee kolommen pal naast elkaar, lijkt op afzonderlijke constructies te duiden?
Naast/achter die weggeknikte kolom lijk ik ook een muur te zien op de etage begane grond, niet ver van die kolom. De vier vloeren erboven zouden nu wel eens daarop kunnen steunen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 863

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

aan de dubbele kolommenrij te zien zat er een dilatatie waar de instorting stopt.
en is er van het andere bouwdeel maar 1 kolom beschadigd het ziet er raar uit
Mmaar bizar dat e.a blijft staan wil ik het niet noemen
 
het gaat hier om een nieuwbouw  het is dan gewoon een onderdeel van de voorschrift dat er een enkele kolom uitgereden kan worden zonder dat alles instort
(robust bouwen - tweede draagweg).
 
ben benieuwd waarom de rest ingestort is.
het ziet er uit als een simpele puntvormige ondersteunde vloer zou eigenlijk niets mis mee mogen gaan.

Berichten: 12.262

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Ik vraag me ook af hoe dit zomaar kan gebeuren. Waarschijnlijk zullen we het nooit weten gezien die parkeergarage nog niet opgeleverd was, laat staan dat er slachtoffers zijn gevallen. 
 
De bouwer kan het in principe gewoon herstellen en alsnog opleveren zonder veel uitleg te hoeven geven, hoogstens als dat niet lukt binnen de overeengekomen opleveringstermijn. 
 
Anderzijds is het toch wel zorgelijk dat het zomaar in elkaar zakt, het heeft iets weg van een overhaast gebouwd ding in Sotchi, niet van een degelijk bouwwerk zoals je dat in nederland mag verwachten. 
Victory through technology

Berichten: 863

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

De Bam gaat dit echt niet gewoon herbouwen.
er gaat eerst uitgezocht worden wat de oorzaak is zodat bepaald kan worden welke verzekering er voor opdraait

Berichten: 12.262

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Ik mag wel aannemen dat ze de fout zoeken voor het te herbouwen inderdaad, anders gebeurd gewoon weer hetzelfde bij poging 2 ;)
 
Meest verwonderlijke vind ik dat het al onder zn eigen gewicht in elkaar gezakt is, terwijl het feitelijk nog best wat gewicht had moeten kunnen dragen: als je het vol met gangbare auto's parkeert komt er toch nog wel ~100 kg/m2 extra belasting bij. Ergens zou ik verwachten dat daar nog een forse marge op zou zitten voordat het mag instorten, in principe kan het best voorkomen dat je een cluster wagens van 2 ton per stuk hebt geparkeerd - niet heel gangbaar, maar het zou er niet onder mogen instorten. 
Victory through technology

Berichten: 863

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Benm schreef: Ik mag wel aannemen dat ze de fout zoeken voor het te herbouwen inderdaad, anders gebeurd gewoon weer hetzelfde bij poging 2 ;)
 
Meest verwonderlijke vind ik dat het al onder zn eigen gewicht in elkaar gezakt is, terwijl het feitelijk nog best wat gewicht had moeten kunnen dragen: als je het vol met gangbare auto's parkeert komt er toch nog wel ~100 kg/m2 extra belasting bij. Ergens zou ik verwachten dat daar nog een forse marge op zou zitten voordat het mag instorten, in principe kan het best voorkomen dat je een cluster wagens van 2 ton per stuk hebt geparkeerd - niet heel gangbaar, maar het zou er niet onder mogen instorten. 
 
Er is helemaal nog niet bekend wat er gebeurd is.
ook niet of het spontaan is ingestort.
misschien is er wel een loodgieter wat te enthousiast geweest met zijn frees om eens iets geks te noemen

Berichten: 12.262

Re: Eindhoven airport: betonvloer met wapening van voetballen?

Mogelijk, al is er geen gewonde/dode loodgieter aangetroffen, dus het lijkt ontwaarschijnijk dat het gevolg is van iemand die min of meer de boomtak waarop hij zat van de boom zaagde ;)
Victory through technology

Reageer