Zie moeilijk verschil tussen rol en scharnier

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 31

Zie moeilijk verschil tussen rol en scharnier

Nou volgens Google is dit een scharnieropleeging
 
Afbeelding
 
 
En dit een roloplegging
Afbeelding
 
 
Nou zie niet echt duidelijk het verschil. Volgens mij zijn beide bruggen verbonden door middel van bouten aan de oplegging? 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zie moeilijk verschil tussen rol en scharnier

Geef eens een link naar de site waar je dat vandaan hebt.
De bovenste foto is ook een roloplegging. Omdat de slag beperkt is hebben ze de zijkanten van de rol weggelaten voor materiaalbesparing.

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Zie moeilijk verschil tussen rol en scharnier

klazon schreef: Geef eens een link naar de site waar je dat vandaan hebt.

De bovenste foto is ook een roloplegging. Omdat de slag beperkt is hebben ze de zijkanten van de rol weggelaten voor materiaalbesparing.
http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/oplegging.htm 
 
Hier staat scharnierende oplegging. Nou misschien bedoelt die rolscharnier want ben dat woord eerder tegenkomen. 
 
Onderste foto
 
http://picssr.com/tags/roloplegging

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zie moeilijk verschil tussen rol en scharnier

De eerste link leidt niet rechtstreeks naar de bedoelde pagina, en ik kan niet vinden hoe ik daar wel moet komen.
Niettemin houd ik vast aan mijn eerdere antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Zie moeilijk verschil tussen rol en scharnier

klazon schreef: De eerste link leidt niet rechtstreeks naar de bedoelde pagina, en ik kan niet vinden hoe ik daar wel moet komen.

Niettemin houd ik vast aan mijn eerdere antwoord.
Nou die link doet beetje raar er zat zeg maar spatie rechts van de  link dat moest je verwijderen.
 
(http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/oplegging.htm)
 
maar heb screenshot genomen
 
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Zie moeilijk verschil tussen rol en scharnier

Ik zie niet hoe de kracht HB door die oplegging kan worden uitgeoefend.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zie moeilijk verschil tussen rol en scharnier

Wat Joost de Vree een scharnieroplegging noemt is toch echt een roloplegging. Ik was toevallig de laatste dagen bezig in een oud leerboek over bruggen en daar staat deze constructie met afgeplatte rol ook in genoemd. Zoals Puntje ook al aangeeft, deze constructie kan geen horizontale kracht opnemen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zie moeilijk verschil tussen rol en scharnier

Wat Klazon zegt.
 
Dit is een scharnieroplegging:
 
schanieroplegging.jpg
schanieroplegging.jpg (9.93 KiB) 2828 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zie moeilijk verschil tussen rol en scharnier

Op deze pagina:​ http://www.avbg.be/default.asp?iID=GFGEFE&item=GFILMJ staat een foto van een scharnieroplegging van een spoorbrug. (foto 3). Dit is een vrij zware uitvoering. Er ligt ook een rol tussen, maar die wordt door beide zadels voor bijna 180 graden omsloten. Daardoor is er geen horizontale beweging mogelijk, maar kan de brug wel doorbuigen.

Berichten: 863

Re: Zie moeilijk verschil tussen rol en scharnier

Bij simpele constructies is er meestal ook geen verschil.
er wordt gewoon een stukje oplegvilt toegepast aan beide kanten.
 
Waar het op gaat is dat de constructie zich niet horizontaal kan verplaatsen maar dat er ook geen koordwerking kan optreden met hoge horizontale krachten als gevolg

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Zie moeilijk verschil tussen rol en scharnier

Misschien helpt onderstaand rijte om de belangrijke ondersteuningen te kunnen herkennen in een constructie.
Zoals je weet zijn er drie soorten:
- een inklemming: er is geen beweging mogelijk tussen 'balk' en 'muur'. Er kan een moment worden overgebracht, en er kunnen ook horizontale en/of vertikale krachten werken
- een scharnier: er kunnen horizontale en/of vertikale krachten werken. Er kan geen moment worden overgebracht; een gewichtloze 'balk' zou gaan draaien
- een oplegging: er kunnen alleen krachten loodrecht op het oplegvlak werken. Een kracht parallel aan het oplegvlak vindt geen houvast. Een moment om het oplegpunt vindt geen houvast.
 
Als je een ondersteuning van een 'balk' ziet, kijk dan of je er nog een kunt ontdekken. Zie je er geen, dan betreft het vast een inklemming.
Zie je wel een tweede ondersteuning, dan zal het een als oplegging dienen, en het ander als scharnier. Twijfel je tussen een scharnier of een oplegging, vraag je dan af op welk van de twee plaatsen de 'balk' eventueel een heel stuk (25 [cm]?) heen en weer zou kunnen gaan bewegen. Waar dat met de minste problemen zou kunnen, zal dan wel de oplegging zijn. Het andere steunpunt noem je dan scharnier.

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: Zie moeilijk verschil tussen rol en scharnier

Wel vond ik deze voorbeeld in de forum heel handig, nog bedankt allemaal voor de reacties. 
 
Afbeelding

Reageer