Ontwerp levensduur en klimaatklasse

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 33

Ontwerp levensduur en klimaatklasse

Weet niet of dit in het juiste forum is, maar het gaat om een begrip die gebruikt wordt in de constructie berekeningen.
 
Ik zie op het web en in boeken een gemixt gebruik van diverse klassen.
 
Nu is mijn vraag
Zij de volgende nu wel of niet gelijk. 
Klimaatklasse
Veiligheidsklasse
Ontwerplevensduurklasse
Belastingduurklasse
 
Zo niet hoe zit het schematisch verbonden?
 
Soms is er alleen de aanduiding wat voor type gebouw en zijn minimale 'leeftijd' referentie en bij andere het Temperatuur en vochtigheid voor resp binnen en buiten. Maar dan ook weer gemixt. Heb Eurocode beton maar nog niet Eurocode 5 voor hout. Heb bouwkunde MBO, polytechnisch zakboekje van 2kg, en onderbouw van Jellema en wat web sites bekeken.
Sommige hebben hun eigen symbool bij de representatie of factor en een omschrijving die onderling best kan verschillen.
 
Is er een true referentie welke ik kan bezoeken op het web?
 
Alvast bedankt

Berichten: 863

Re: Ontwerp levensduur en klimaatklasse

De begrippen die je noemt zijn allemaal verschillend.
en kunnen allemaal hun invloed hebben op de constructie en zijn berekening.
Dit is zo basis dat het eigenlijk niet kan dat dit je niet wordt uitgelegd in de opleiding.
 
de meeste zaken vind je in de NEN-en 1990-1 en 1991-1 (dit zijn de algemene delen die betrekking hebben op belastingen etc.
voor de goede toepassing heb je ook het bouwbesluit nodig en de nen8700 als het geen nieuwbouw is.
 
soms zijn er toevoegingen in de materiaal specifieke normen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Ontwerp levensduur en klimaatklasse

EN ISO 12944 (corrosiebescherming) en EN ISO 14713 (corrosieweerstand) bevatten elk ook goede informatie.
Voor klimaatklasse heb je EC5 nodig.
 
Dit zou idd in de opleiding aan bod moeten komen, aangezien er hier veel mee/aan gelinkt is.

Berichten: 33

Re: Ontwerp levensduur en klimaatklasse

Heren bedankt voor de info.
 
Had er inmiddels nog een gevonden 'Gevolgklassen'.
 
Het Boek MBO is wat jaartjes oud, maar denk wel over een opleiding te gaan volgen. Staan zelfs maar drie Belastingduurklasse in en de eerste is maar 1 jaar i.p.v nu 5 jaar.
 
Ik heb het inmiddels aan iemand van de gemeente voor gelegd. Hij zei Ontwerplevensduurklasse en
Belastingduurklasse zijn het zelfde. Belastingduurklasse is een oude term. Veiligheidsklasse heet schijnbaar tegenwoordig Gevolgklasse.
Ik liet hem ook uitgeprinte rapporten en de boeken zien die ik had gevonden. Hij gaf aan dat de klimaat klasse is idd verschillend en bij wat ik liet zien door de de berekenaar/constructeur verkeerd is benoemd en bij enkele verkeerde formules/symbolen/waarden gebruikt alsof het een Ontwerplevensduurklasse was.
Wat hij zei is dat ondanks dat de EC code al wat jaartjes bestaat er toch nog 'oude' berekeningen binnen komen, die weliswaar technisch goed zijn, maar niet conform de EC. Werden ze dan afgekeurd? Blijft alleen een vraag voor mij en voor hem een weet. ;)
 
Nu Jellema aan het lezen.
Ben alleen benieuwd waar ik kosteloos de NEN normen kan bekijken.

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Ontwerp levensduur en klimaatklasse

Zodra je staat ingeschreven bij een erkende onderwijsinstelling kan je vaak via briswarenhuis of het NEN mbv een schoolaccount een groot deel van de normen inzien.

Berichten: 33

Re: Ontwerp levensduur en klimaatklasse

Aha, bedankt oke, Ik zal eens kijken wat ze dan nodig hebben.

Berichten: 863

Re: Ontwerp levensduur en klimaatklasse

gebruik alleen boeken van na 2012 als je nog moet beginnen.
de oudere boeken gaan uit van nen normen in plaast van de nen-en die tegenwoordig in gebruik is
de belastingstuurklasse heeft te maken met het kruipen van hout en is heel iets anders dan de ontwerpduurklasse

Berichten: 33

Re: Ontwerp levensduur en klimaatklasse

boertje125 schreef: de belastingstuurklasse heeft te maken met het kruipen van hout en is heel iets anders dan de ontwerpduurklasse
 
Dat zal wel. Daarom was het verwarrend van wat ik las en zag in tabellen. De belastingduurklasse tabel die ik voor mij zag ging absoluut niet over hout maar puur over gebouw typen en hun verwachtte minimale overleef tijd.
 
Wat vind je van de Serie Bouwtechniek van Jellema geb onderbouw in bezit, maar de volgende in de serie 3 Constructie haal ik even bij de bieb. Kan het altijd dan bestellen. Krijg ik tenslotte toch niet uit in 3 weken ;p .

Berichten: 33

Re: Ontwerp levensduur en klimaatklasse

O ik zie dat deze van 2011 is en niet geupdate is.

Reageer