Draagkacht platdak zonnepanelen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 12

Draagkacht platdak zonnepanelen

Beste mensen,
 
Graag wil ik zonnepanelen leggen op mijn schuur met platdak. Op de oorspronkelijke tekeningen uit 77 staat een grind ballast op het dak aangegeven, nu ligt er EPDM dakbedekking op zonder ballast. (heeft de vorige eigenaar gedaan). Daarmee ging ik er vanuit dat de extra belasting niet een groot probleem zou zijn, gezien er nu geen grind meer op ligt.
 
Nu ik naar de rest van de constructie kijk twijfel ik. Zelf zou ik een wat grotere balk hoogte verwachten. Kan iemand hier iets meer over zeggen?
 
Het dak:
-Overspanning van 5 meter
-Balklaag van met balken van 165x65mm, h.o.h. 50cm
-18 mm planken dakbeschit
-epdm dakbedekking
-plafond van triplex aan houten tengels
 
Extra belasting PV:
-20kg per m2 opgegeven door fabrikant bevestigingsysteem, of ongeveer 6 x 80kg
-waarbij er twee panelen naast elkaar komen te staan, die dus moeten dragen op 2 / 3 balken

Berichten: 12.262

Re: Draagkacht platdak zonnepanelen

Het gewicht van de panelen zal nog wel mee vallen, maar ik neem aan dat je ze onder een hoek plaatst voor optimaal rendement?
 
In dat geval heb je ook te maken met (mogelijk forse) opwaartse en zijwaarste belasting bij wind(vlagen). Het lijkt me zeker iets om te overwegen, de kans dat de panelen er al dan niet met dak en al van door gaan tijdens een storm kan wel eens aanzienlijk groter zijn dan dat het dak bezwijkt onder de massa. 
 
20 kg/m2 is echt niet zoveel, het equivalent van 2 cm regenwater dat op het dak blijft staan als de afvoer verstopt zit (of te weinig debiet heeft bij een stortbui), en het oorspronkelijke grind was mogelijk al zwaarder dan dat afhankelijk van hoe dik de laag was. Zat dat triplex plafond er bij ontwerp al in?
Victory through technology

Berichten: 12

Re: Draagkacht platdak zonnepanelen

De inschatting van 80Kg per paneel is inclusief ballast.
 
Volgens de handleiding van de leverancier van de montage systemen word rekening gehouden met windbelasting, Ook word inde plaatsing rekening gehouden met een no-go zone rond het dak i.v.m. de windbelasting
 
De 20Kg is een opgave van de leverancier van de montage systemen, en hoewel dat gemiddeld wel zal kloppen betreft het geen gelijkmatige belasting. In de praktijk is er natuurlijk geen gelijkmatige belasting maar meer en punt belasting.
 
Er zullen twee panelen in een rij dragen op 2 a 3 balken (afhankelijk van exacte plaatsing) Deze zal dragen op 4 punten.

Reageer