Hoe Tandwiel vergrendelen?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Hoe Tandwiel vergrendelen?

Voor mijn opdracht moet ik een basculebrug ontwerpen maar een schaalmodel ervan. Dus het wordt niet hydraulisch aangedreven of dergelijk maar handmatig.
Deze werkt als volgt:
- Hendel gekoppeld aan as waaraan tandwielen is bevestigd
- Met behulp van de tandwielen wordt de andere as aangedreven. Op deze as bevindt zich ook kettingwielen
- Met behulp van de ketting zal de as waaraan de brugdek is verbonden is roteren.
 
Ik heb zo goed als alle benodigheden kunnen ontwerpen maar ik moet een manier verzinnen dat het vergrendelt. Dus eenmaal ik de hendel loslaat mag dat niet zomaar naar omlaag gaan.
 
Ik had in gedachten om een soort schuine tand tussen de tanden van 1 tandwiel te bevestigen waardoor het automatisch vergrendelt eenmaal de brugdek naar onder wilt gaan. Maar om dat te laten functioneren heb ik zeker een veer nodig die de schuine tand tussenin de tanden duwt?
 
Met vriendelijke groet.
 
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe Tandwiel vergrendelen?

Je kan misschien een wormaandrijving toepassen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe Tandwiel vergrendelen?

Een wormwiel lijkt mij ook een mogelijke oplossing, die blokkeert bij voldoende kleine spoed in beide richtingen.
Je kan ook een palsysteem met veer gebruiken of wellicht pallen die op de zwaartekracht werken, ongeveer zoals deze:
 
twpal.jpg
twpal.jpg (9.1 KiB) 1621 keer bekeken

Berichten: 863

Re: Hoe Tandwiel vergrendelen?

voor het principe van Michiel kan je beter een soort zaagtanden gebruiken met een extra tandwiel op de as die alleen voor de blokkering wordt gebruikt.
vind je op vrijwel elke boottrailer

Berichten: 2

Re: Hoe Tandwiel vergrendelen?

Michel Uphoff schreef: Een wormwiel lijkt mij ook een mogelijke oplossing, die blokkeert bij voldoende kleine spoed in beide richtingen.
Je kan ook een palsysteem met veer gebruiken of wellicht pallen die op de zwaartekracht werken, ongeveer zoals deze:
 
Afbeelding twpal.jpg
 
Een pal die op zwaartekracht lijkt me het meest praktische oplossing voor mijn ontwerp. Maar ik moet zeker iets voorzien zodat de pal niet in beide richtingen kan draaien?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe Tandwiel vergrendelen?

Ik bedenk nu nog een mogelijke oplossing voor je probleem, een bandopwinder voor rolluiken.  Zo iets: https://www.rolluikdirect.nl/bandopwinder-met-vertraging.html
Die zijn zelfremmend, maar niet met een pal. Er zit een remveer in die er voor zorgt dat het wel beweegt als je aan de slinger draait, maar vanzelf remt als je aan de band trekt.

Berichten: 863

Re: Hoe Tandwiel vergrendelen?

dat kan heel simpel door de tandvorm
tandvorm.png
tandvorm.png (234.51 KiB) 1602 keer bekeken

Reageer