belastbaarheid bij DIY balkontafel?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

belastbaarheid bij DIY balkontafel?

Beste lezer :D,
 
Ik ben handig genoeg om een balkontafeltje te maken maar heb geen kennis van constructieleer. Vandaar de vraag wat de belastbaarheid is van de constructie p de foto, of meer precies: houden de plankdragers het wel op de verticale planken?
 
Het frame heb in elkaar geschroefd van planken die ik heb geolied. De planken zijn 13 mm dik (en 91 mm breed). Op deze planken wil ik 2 plankendragers vastschroeven. Het frame wordt met zware bouten bevestigd aan een 13 mm dikke plank aan de achterkant van de balustrade (dus dwarsdoorsnede: plank / metalen tralie / plank).
 
Op de twee plankdragers komt straks een plank te liggen van 120 cm breed. Daarop zullen geen erg zware dingen komen te staan, gewoon ontbijt of een paar boeken en een fles wijn. Wellicht zal ik of mijn bezoek er met de ellebogen op leunen tijdens eten/lezen.
 
Bedankt voor het meedenken.
 
Vriendelijke groet,
 
Judith.
 
p.s. Zoals je kunt zien zit het frame ingeklemd in de balustrade van mijn balkon, dus de onderkant ervan leunt op de metalen rand van de balustrade.
Bijlagen
DSC_0045.JPG
DSC_0045.JPG (71.78 KiB) 1200 keer bekeken
DSC_0044.JPG
DSC_0044.JPG (247.24 KiB) 1200 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: belastbaarheid bij DIY balkontafel?

Het tafeltje is 120 cm breed schrijf je, maar hoe diep is het?
 
Als je zorgt dat de sandwich hout/balustrade/hout over een stalen spijl van het balkon valt, en je trekt beide planken aan weerszijden van die spijl bij elkaar met een slotbout met ringen en een moer, dan wordt het mogelijk redelijk sterk. Hier wat ik bedoel van bovenaf gezien:
 
Image1.jpg
Image1.jpg (44.89 KiB) 1200 keer bekeken
 
Alleen die dunne plankjes 'zwevend' gebruiken is vrij zwak en die plankje zullen bij het minst geringste gaan buigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: belastbaarheid bij DIY balkontafel?

Dank je wel Michel voor je hulp! Het tafelblad is 28 cm breed (dus meer een soort barretje) en 15 mm dik. Ik zal nog een foto uploaden van hoe ik de bouten vastmaak.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: belastbaarheid bij DIY balkontafel?

Oh, 28 cm maar. Dat gaat vast prima lukken zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: belastbaarheid bij DIY balkontafel?

Ha Michel, sorry voor het late antwoord. De bouten maak ik boven en onder elkaar vast, niet naast elkaar (daarvoor zijn de zijpanelen te smal). Doordat de twee zijpanelen aan elkaar verbonden zijn hoop ik dat het niet gaat verdraaien. Ik zal een foto posten van het eindresultaat. Bedankt voor je hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: belastbaarheid bij DIY balkontafel?

Hoi Michel, dit is het eindresultaat. Bedankt voor je hulp.
Bijlagen
IMG-20180703-WA0016.jpeg
IMG-20180703-WA0016.jpeg (309.18 KiB) 1197 keer bekeken
IMG-20180703-WA0014.jpeg
IMG-20180703-WA0014.jpeg (676.74 KiB) 1197 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: belastbaarheid bij DIY balkontafel?

Netjes hoor. Stevig genoeg gebleken?

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: belastbaarheid bij DIY balkontafel?

Bedankt voor het compliment. Ik ben er ook best een beetje trots op eerlijk gezegd! Tot nu toe lijkt het wel stevig genoeg, maar omdat het op mijn balkon nog te heet was en we te weinig tijd had i.v.m. klussen nog niet echt uitgeprobeerd :-)
 
Volgende project is dus schaduw/balkongordijnen ophangen op 3 hoog zonder steun (het middelste deel dus). Wellicht kom ik daar nog op terug op dit forum, hoewel, misschien meer een vraag voor een klussersforum  :lol:

Reageer