Levensduur lineaire glijlager

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 10

Levensduur lineaire glijlager

Beste vrienden van de wetenschap en techniek
 
 
Ik loop stage bij een bedrijf die o.a. voedingsmachines bouwt en herontwerpt en voor mijn eindwerk moet ik allerlei zaken van mijn herontwerp vergelijken met de originele machine.
 
Om een lineaire beweging te realiseren wordt er (aan beide kanten van de machine) gebruik gemaakt van een excentrische schijf die verbonden is met een zwenkarm. Aan de zwenkarm zijn twee assen bevestigd die dienen als loopstang voor elk twee glijlagers (zie bijlage). De glijlagers waren origineel uit brons vervaardigd en die ga ik vervangen door kogelbussen. De levensduur voor de kogelbussen heb ik kunnen berekenen met formules uit de catalogen van verschillende leveranciers/producenten (SKF, NTN, ina/fag, bosch rexroth, hepco, THK, NB).
 
Om mijn vergelijking te kunnen maken, heb ik een berekening nodig voor de levensduur van de originele, bronzen glijlagers. Ik heb moeite om een formule te vinden voor lagers die lineair glijden (voor roterende glijlagers zijn die wel makkelijk te vinden). Ook in het theorieboek van Roloff/Matek is die niet te vinden.
 
Overigens is er weinig bekend over de bronzen lager, waarvan we het merk en type niet kennen, maar wel de afmetingen (Ø45x30-80) en het materiaal. De equivalente radiale kracht op de glijlager is 127,5 N (dus vlaktedruk p = 127,5 / (30*80) = 0.053 N/mm²). De slag is 100 mm.
Ik kreeg net het idee om de formule voor kogelbussen en wentellagers te vergelijken om zo een formule voor lineaire glijlagers te produceren uit de formule voor roterende glijlagers. Klinkt dit zinnig?
 
Iemand die mij hierbij kan helpen?
 
voorbeeld 27F.png
voorbeeld 27F.png (92.41 KiB) 994 keer bekeken
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Levensduur lineaire glijlager

Over de levensduur kan ik je niets zeggen, maar waarom zou je de glijlagers willen vervangen door rollagers?
Er zitten ook nadelen aan die lineaire rollagers:
 
- vergen meer onderhoud dan een zelfsmerend glijlager
- vereisen een geharde loopstang, anders zullen de kogels in de stang gaan vreten
- zijn iha kwetsbaarder, gevoeliger voor vuil, en duurder
 
Een (zelfsmerend, sinterbrons met olie) bronzen lager is in veel gevallen een betere keuze. Nadeel van zo'n glijlager is dat de frictie hoger is dan bij een rollager.

Berichten: 10

Re: Levensduur lineaire glijlager

Goede opmerking, want het volgende ben ik vergeten zeggen: deze machine is een ontpitter voor steenvruchten, en omdat de machine vrij open is, kunnen vrijwel alle onderdelen in contact komen met voeding. Het liefst zou ik en het bedrijf zoveel mogelijk voldoen aan EN 14159 voedselveilig ontwerpen, dus gebruiken we liever geen brons (dat niet voorkomt in de lijst met voedselveilige materialen).
 
Maar aan de andere kant... die onderdelen zouden net buiten de food contact zone komen, dus in principe zou het wel mogen met bronzen bussen.

Reageer