Bepalen tandwiel tov reeds bestaand tandwiel, aandrijftechniek hulp gezocht

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Bepalen tandwiel tov reeds bestaand tandwiel, aandrijftechniek hulp gezocht

Beste,
 
Voor een project waar ik aan begonnen ben wil ik een as aandrijven middels een 12V auto startmotor van een VW 2.5 T5. Die overbrenging moet plaats vinden dmv 2 tandwielen.
De startmotor is uiteraard al voorzien van een tandwiel waar ik gebruik van wil maken. De bedoeling is om met de startmotor een andere as rond te kunnen laten draaien.
 
Nu lukt het mij maar niet om een ander tandwiel te vinden dat "matched" met het tandwiel van de startmotor.
 
Gegevens tandwiel startmotor:
-   10 tanden
-   Buitenste diameter 27.7mm (kopcirkel)
-   Steekcirkel diameter 23.7mm (Berekend+gemeten)
-   Diameter aan de voet van de tanden 19.7mm
-   Breedte tandvoet 4mm (Breedte van de tand onderaan
 
Zie bijgevoegde foto.
Nu weet ik dat er metrisch gezien gesproken word over Module, echter kom ik dan uit op 2.37, wat lastig is aangezien er enkel module 2 en 2.5 bestaat.
Andere methode is om het te berekenen middels het imperiale stelsel, echter loop ik dan vast.
De overbrengingsverhouding die ik zoek is een tandwiel van ca 7-8 cm.
 
Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen, (uitleggen welke tandwielen wel toepasbaar zijn, of hoe ik het kan berekenen.
 
Alvast bedankt,
 
Lars
ok2.JPG
ok2.JPG (99.89 KiB) 1378 keer bekeken
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bepalen tandwiel tov reeds bestaand tandwiel, aandrijftechniek hulp gezocht

De modulus bepaal je door de kopdiameter te delen door het aantal tanden +2.
27,7/12 = 2,3
Geen idee of dit een standaard maat is. Je zou kunnen proberen om het tandwiel te achterhalen waar dit rondsel normaal tegenaan liep. Vanwege de grotere diameter en het grotere aantal tanden kun je daaraan nauwkeuriger vaststellen wat de werkelijke modulus is. Het zou me niet verbazen als die 2,5 blijkt te zijn.

Berichten: 5

Re: Bepalen tandwiel tov reeds bestaand tandwiel, aandrijftechniek hulp gezocht

klazon schreef: De modulus bepaal je door de kopdiameter te delen door het aantal tanden +2.
27,7/12 = 2,3
Geen idee of dit een standaard maat is. Je zou kunnen proberen om het tandwiel te achterhalen waar dit rondsel normaal tegenaan liep. Vanwege de grotere diameter en het grotere aantal tanden kun je daaraan nauwkeuriger vaststellen wat de werkelijke modulus is. Het zou me niet verbazen als die 2,5 blijkt te zijn.
Bedankt voor je reactie!
Dat is een optie, om even een Module 2.5 tandwiel te bestellen. De ringgear kom ik niet zomaar aan, kosten nieuwe 385 euro dus te duur om zomaar even te bestellen;-)
 
Hopelijk heeft iemand nog een idee wat voor tandwiel er dan wel op aansluit

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bepalen tandwiel tov reeds bestaand tandwiel, aandrijftechniek hulp gezocht

Ik bedoelde ook niet dat je een ringgear moet kopen. Maar misschien kan je ergens een gelijksoortige motor vinden waar je aan kan meten, b.v. op de sloop.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Bepalen tandwiel tov reeds bestaand tandwiel, aandrijftechniek hulp gezocht

Het lijkt mij geen standaard moduul. Aangezien het ding uit een VW komt, neem ik metrische maten aan.

 

Het verschil tussen diameter kopcirkel en steekcirkel is exact 4 mm. Daar hoort moduul 2 bij (moduul 2,5 = 5 mm, moduul 3 = 6 mm et cetera). Maar bij moduul 2 hoort bij 10 tanden een diameter steekcirkel van 20 mm (dus kopcirkel 24 mm). Jouw tandwiel zit daar in beide gevallen 3,7 mm boven.

 

Gaat m.i. heel lastig worden hier een passend tandwiel bij te vinden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bepalen tandwiel tov reeds bestaand tandwiel, aandrijftechniek hulp gezocht

Ik vraag me wel af hoe je de steekcirkel kan meten. Die is niet fysiek aamngegeven.

Berichten: 5

Re: Bepalen tandwiel tov reeds bestaand tandwiel, aandrijftechniek hulp gezocht

Michel Uphoff schreef: Het lijkt mij geen standaard moduul. Aangezien het ding uit een VW komt, neem ik metrische maten aan.

 

Het verschil tussen diameter kopcirkel en steekcirkel is exact 4 mm. Daar hoort moduul 2 bij (moduul 2,5 = 5 mm, moduul 3 = 6 mm et cetera). Maar bij moduul 2 hoort bij 10 tanden een diameter steekcirkel van 20 mm (dus kopcirkel 24 mm). Jouw tandwiel zit daar in beide gevallen 3,7 mm boven.

 

Gaat m.i. heel lastig worden hier een passend tandwiel bij te vinden.
Inderdaad, wordt erg lastig. Maar bedankt voor het meedenken.
Inmiddels heb ik nu een alternatief bedacht: het direct op de startmotor monteren van een Kettingwiel (geen tandwiel) aangezien ik de verdere aandrijving toch via kettingwielen wilde gaan doen.
 
Het idee dat ik nu heb is om een ketingwiel (maat 06b1) voorzien van een naaf te nemen en de asmaat op te boren naar 27.5mm. Vervolgens dus 0.2mm van de diameter van het tandwiel van de startmotor af te halen (op toeren voorzichtig haakse slijper er langs laten gaan) zodat het opgeboorde tandwiel direct over het tandwiel van de startmotor schuift. Aangezien de kettingwielen geleverd kunnen worden met tapgat voor de spie hier maat gebruik van te maken. Dit door in het tandwiel van de startmotor een overeenkomstige draad te tappen en het kettingwiel hiermee te bevestigen.
 
Ik beschik over een tig-lasapparaat, wellicht nog een paar hechtjes er op geven?
 
Graag hoor ik hoe jullie denken over deze manier van monteren.
 
Gr. Lars

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Bepalen tandwiel tov reeds bestaand tandwiel, aandrijftechniek hulp gezocht

Tappen in dat tandwiel lijkt mij geen goed plan, het is waarschijnlijk te hard/taai.
Ik zou wat minder opboren, en wat meer van die tandkoppen wegslijpen en dan de zaak lassen.

Berichten: 5

Re: Bepalen tandwiel tov reeds bestaand tandwiel, aandrijftechniek hulp gezocht

Michel Uphoff schreef: Tappen in dat tandwiel lijkt mij geen goed plan, het is waarschijnlijk te hard/taai.
Ik zou wat minder opboren, en wat meer van die tandkoppen wegslijpen en dan de zaak lassen.
Ja inderdaad tandwiel is enorm hard dus dat zal lastig worden. Andere optie is om te kijken of ik erin kan boren, en een stift erin kan draaien door uitsluiten de gangen in het tandwiel te gebruiken en de stift met loctite vast te zetten.
Lassen is ook goed plan, al vraag ik me nu even af wat het doet met de windingen e.d. binnen in de motor.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Bepalen tandwiel tov reeds bestaand tandwiel, aandrijftechniek hulp gezocht

Waarschijnlijk gaat boren ook niet.

Als je tussen ieder laspunt voldoende tijd neemt om het geheel af te laten koelen, zal het wel meevallen voor die wikkelingen, die overigens ook wel wat hitte kunnen hebben. Zo'n startmotor trekt immers (100+ A) aardig wat vermogen.

Technicus
Berichten: 1.162

Re: Bepalen tandwiel tov reeds bestaand tandwiel, aandrijftechniek hulp gezocht

Over het algemeen zijn startmotoren niet geschikt om als echte aandrijving te gebruiken. Ze hebben vooral te weinig koeling.

Afhankelijk wat je precies wilt kan je beter op zoek naar wat anders. Bijv motoren uit een elektrische rolstoel of een scootmobiel.

Berichten: 5

Re: Bepalen tandwiel tov reeds bestaand tandwiel, aandrijftechniek hulp gezocht

CoenCo schreef: Over het algemeen zijn startmotoren niet geschikt om als echte aandrijving te gebruiken. Ze hebben vooral te weinig koeling.

Afhankelijk wat je precies wilt kan je beter op zoek naar wat anders. Bijv motoren uit een elektrische rolstoel of een scootmobiel.
Klopt daar ben ik me van bewust, het is voor kortstondig (S2 bedrijf meen ik ) gebruik, max 5 sec waarna hij zeker 20 min kan afkoelen alvorens volgende gebruik.

Reageer