Sterkte buis

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Sterkte buis

Hallo,
 
Ik moet door middel van een robotarm een holle buis opnemen.
Maar ik mag deze niet vervormen bij het opnemen.
Mijn vraag was nu hoeveel kracht de gripper mag uit oefenen zonder de buis te vervormen.
 
De buis heeft diameter 127mm met een wanddikte van 2mm de lengte bedraagt 1500mm.
De norm van de buis is EN 10346 DX 54D+AS120 en weegt 6.16kg/m
De robotgrijper is een 3 puntsgrijper die de buis langs binnen zal vast grijpen.
 
Indien er nog gegevens ontbreken of vragen zijn stel deze dan maar.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Sterkte buis

Als je de buis niet wil vervormen, dan moet je er geen kracht op uitoefenen.
 
Ben je bekend met de term vloeispanning?
 
Maak eerst eens een fatsoenlijke schets van de situatie.
En een VLS van de buis, en omdat je hem gaat bewegen zowel statisch als dynamisch.

Berichten: 6

Re: Sterkte buis

kwasie schreef:Als je de buis niet wil vervormen, dan moet je er geen kracht op uitoefenen.

 

Ben je bekend met de term vloeispanning?

 

Maak eerst eens een fatsoenlijke schets van de situatie.

En een VLS van de buis, en omdat je hem gaat bewegen zowel statisch als dynamisch.
 

Met de buis niet vervormen bedoel ik niet helemaal verbuigen natuurlijk.

 

Als vloeigrens hetzelfde is dan vloeispanning wel.

 

In bijlage vindt u een bovenaanzicht van de buis met gripper in de bekken van de gripper heb ik aangeduid als ook de richting dat ze schuiven voor het klemmen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Sterkte buis

Er is iets mis gegaan bij het opsturen van de bijlage.
Kan je die nogmaals sturen?

Als je niet weet hoe dat moet, laat het dan even weten.

Berichten: 270

Re: Sterkte buis

Niet vervormen kan niet, heel weinig vervormen wel.

Berichten: 6

Re: Sterkte buis

schets.PNG
schets.PNG (232.94 KiB) 1412 keer bekeken
Michel Uphoff schreef: Er is iets mis gegaan bij het opsturen van de bijlage.
Kan je die nogmaals sturen?

Als je niet weet hoe dat moet, laat het dan even weten.
 

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Sterkte buis

De benodigde klemkracht kun je berekenen d.m.v. statische wrijving door afschuiving.
 
Voor de toelaatbare spanning kun je wel gebruik maken van de formules voor dunwandige drukvaten.
De 2 mm dikke wand wordt als het ware uit elkaar getrokken, en op trek belast.
 
Echter de spanning wordt niet veroorzaakt door een druk, dus je zal op de plek van de klemmen nog op vervorming moeten controleren.
Breede klemmen, zodat er een zo groot mogelijk contact oppervlak is. (Slechts de uiteindes/voetjes hoeven breed te zijn.)

Berichten: 6

Re: Sterkte buis

kwasie schreef: De benodigde klemkracht kun je berekenen d.m.v. statische wrijving door afschuiving.
 
Voor de toelaatbare spanning kun je wel gebruik maken van de formules voor dunwandige drukvaten.
De 2 mm dikke wand wordt als het ware uit elkaar getrokken, en op trek belast.
 
Echter de spanning wordt niet veroorzaakt door een druk, dus je zal op de plek van de klemmen nog op vervorming moeten controleren.
Breede klemmen, zodat er een zo groot mogelijk contact oppervlak is. (Slechts de uiteindes/voetjes hoeven breed te zijn.)
 
 
Bedankt voor de hulp ik ga kijken of ik alles vind en indien ik nog vragen heb laat ik zeker nog iets weten.
 

Berichten: 6

Re: Sterkte buis

kwasie schreef: De benodigde klemkracht kun je berekenen d.m.v. statische wrijving door afschuiving.
 
Is dit gewoon m*g*µw? Met m=9.24kg en µw=1.2 omdat het metaal op rubber is.
In mijn geval dus een buis van 9.24 kg *9.81* 1.2=108.77.
 
Voor de toelaatbare spanning kun je wel gebruik maken van de formules voor dunwandige drukvaten.
De 2 mm dikke wand wordt als het ware uit elkaar getrokken, en op trek belast.
 
Voor de formule van drukvatten te gebruiken heb ik een druk verschil nodig tussen binnen en buiten kant van de buis.
Of ik gebruik de verkeerde formules dat kan ook.
 
Echter de spanning wordt niet veroorzaakt door een druk, dus je zal op de plek van de klemmen nog op vervorming moeten controleren.
Breede klemmen, zodat er een zo groot mogelijk contact oppervlak is. (Slechts de uiteindes/voetjes hoeven breed te zijn.)

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Sterkte buis

Er zal nog een eventuele veiligheidsfactor overheen gaan.
 
Je zou de kracht kunnen omzetten naar een fictieve druk, je moet dus een beetje spelen met de afleiding van de afleiding van de formules.
https://nl.wikibooks.org/wiki/Sterkteleer/Axiale_trek_en_druk#Ketelformule_(dunwandige_cilindrische_stukken)
Of misschien een geheel eigen VLS opstellen.
 
Het makkelijkst is misschien om te doen alsof het met 2 klemmen gebeurt, dan is de VLS symmetrisch over de x-as.
Dan zeg je, met 3 armer is nog minder, dus voldoet.
 
Ik zou wel slechts de ondersteunde diepte van de buis pakken en niet de 1500 mm (of je klem moet 1500 mm diep zijn)

Berichten: 6

Re: Sterkte buis

kwasie schreef: Er zal nog een eventuele veiligheidsfactor overheen gaan.
 
Je zou de kracht kunnen omzetten naar een fictieve druk, je moet dus een beetje spelen met de afleiding van de afleiding van de formules.
https://nl.wikibooks.org/wiki/Sterkteleer/Axiale_trek_en_druk#Ketelformule_(dunwandige_cilindrische_stukken)
Of misschien een geheel eigen VLS opstellen.
 
Het makkelijkst is misschien om te doen alsof het met 2 klemmen gebeurt, dan is de VLS symmetrisch over de x-as.
Dan zeg je, met 3 armer is nog minder, dus voldoet.
 
Ik zou wel slechts de ondersteunde diepte van de buis pakken en niet de 1500 mm (of je klem moet 1500 mm diep zijn)
 
Misschien een domme vraag maar wat is een VLS is dit een soort simulatie tool ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Sterkte buis

Vrij lichaam schema, hierin beschouw je een onderdeel met alle krachten en lasten die erop werken.
Zoals de afbeelding te zien in de link die ik plaatste.
 
https://duckduckgo.com/?q=vls+sterkteleer&t=ffab&iar=images&iax=images&ia=images
VLS sterkteleer

Reageer