Draagconstructie fietsenstalling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Draagconstructie fietsenstalling

Beste leden van het forum,
 
Ten allereerst een fijne dag toegewenst en ik hoop dat waar jullie je bevinden, het weer beter is dan bij mijzelf.
Graag zou ik om assistentie vragen als het gaat om een keuze te maken van profielmaten voor de draagconstructie.
 
De gegevens zijn als volgt,
 
-Vierkante vorm met totale afmetingen van 6010x5000 mm
-Profielering moet Sigma-200+ zijn met een lengte van 5000mm
-Op 1/3rde en 2/3rde lengte van de balk komen 2 (haakse) extra draagbalken van IPE-80 met een lengte van 2000 mm
-De totale draagconstructie is een grid van 2 Sigma-profielen en 6 IPE profielen.
-Als dak zelf, worden er 6 Dakprofielplaat 32/1000D gebruikt. (3000x1000 mm met een gewicht van 5,58 kg/m2)
-De rustpunten van alle balken is een vooraf berekende dakgoot, deze worden op elkaar aangesloten met een overstrekking van 100mm
 
(Het Sigma 200+ profiel en de verschillende eigenschappen zijn de vinden op de 'Hardeman' website en brochure. 
indien nodig zal ik deze in een reactie hieronder plaatsen.)
 
Het probleem waar ik zelf tegenaan loop is het berekenen van welke afmeting Sigma-profiel nodig is om de constructie te dragen.
geliefst zo licht mogelijk, het enige wat het dak hoeft te dragen is zichzelf, sneeuw en regen.
Zelf heb ik niet veel kennis van draagconstructies, aldus ben ik hier gekomen.
Bijgevoegd is een bijlage van een berekening die ik zelf heb uitgevoerd, maar ik ben onzeker of dat deze uberhaupt juist is.
 
(Dit is mijn eerste onderwerp op deze website, nergens kon ik een format vinden of specifieke benodigdheden. aldus hoop ik dat dit genoeg is zo.
indien dit niet zo is, zou een reactie met uitleg fijn zijn zodat ik het probleem beter kan uitleggen)
 
Graag hoop ik op assistentie met mijn probleem.
 
Met vriendelijke groet,
 
D. Boon
Bijlagen
Rapport_ConstructionOnline.PDF
(55.65 KiB) 115 keer gedownload

Berichten: 19

Re: Draagconstructie fietsenstalling

Een aardig grote vraag voor op een forum. Een schets van het belasting geval en een genuanceerde vraag lijken mij het best om te posten. Ik zou overigens aankloppen bij mensen die hier betrouwbaar antwoord op kunnen geven, aangezien je toch verantwoordelijk bent voor de veiligheid.
 
Daarnaast is zo licht mogelijk is natuurlijk altijd fijn, maar de praktijk van belasting gevallen is anders dan de theorie. Neem een veiligheidsfactor over je berekening en over-dimensioneer het verhaal een beetje, better safe than sorry. 

Reageer