Naviduct Krabbersgat vraag.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 33

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

Nou. Allemaal hartelijk dank voor de reacties.
Ik vond het leuk om is even voor te leggen.
Groeten, Pmud.

Berichten: 858

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

in zijn algemeenheid hoeven er geen sluisdeuren in een naviduct te zitten.
als is dat natuurlijk wel een prima veiligheids-maatregel mocht er ooit forse lekkage ontstaan.

Maar dat doet er niet toe dat ding blijft gewoon staat als een schip daar zinkt niet door veiligheids marge maar gewoon omdat dergelijke belastingen niet uitzonderlijk genoeg zijn om geen rekening mee te houden.

Er zijn voorschriften waar dergelijke kunstwerken aan moeten voldoen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.932

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

Volgens Wikipedia is een naviduct een aquaduct waarbij zich in de waterloop een schutsluis bevindt.

Berichten: 858

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

Bedankts.
weer wat geleerd
Dacht dat het om een andere naam voor een aquaduct ging

Berichten: 12.262

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

Het is een aparte constructie, geen idee waar de naam precies vandaan komt, maar het is een inderdaad een aquaduct bedoelt voor scheepvaart, waar ook nog eens een sluis in zit. Het zijn zeldzame dingen, maar uitgerekend nederland heeft er eentje :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

En dat Nederlandse naviduct lijkt ook wereldwijd de enige te zijn. Ik heb nog geen andere kunnen vinden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.932

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

Er bestaat tenminste nog één andere.

Die is heel wat ouder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Seneca_Aqueduct

Edit: Liever gezegd, bestond. Heb 'm op Google streetview bekeken en er is niet veel mee van over.
Er staat sowieso geen water meer in.
Laatst gewijzigd door Xilvo op wo 05 jun 2019, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

Alleen is de term naviduct pas door Rijkswaterstaat/projectontwikkelaar verzonnen tijdens het ontwerpen van de Krabbengat sluizen. Dus dat oudje zal toen nooit door iemand een Naviduct genoemd zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.932

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

Blijkbaar, het oudje wordt dan ook 'aqueduct' genoemd

Berichten: 12.262

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

Dat Seneca aquaduct is een waterweg over een ander stuk water, niet over een weg.

Overigens zijn aquaducten die over wegen gaan op zich helemaal niet zeldzaam, je vind ze in veel landen met heuvels en bergen. Over het algemeen zijn ze echter niet bedoeld voor scheepvaart met vrachtschepen, maar vooral om het water in goede banen te sturen.

Wat het krabbersgat bijzonder maakt is dat het een aquaduct is specifiek bedoeld voor scheepvaart en bovendien nog een sluis is.

Ik vermoed dat dergelijke constructies erg zeldzaam zijn: Als je een kanaal (al dan niet met sluizen daarin) hebt dan kiest men meestal voor een burg om wegverkeer te laten kruizen. Over pakweg het panamakanaal liggen bruggen. Onder andere vaarwegen liggen echter wel tunnels, die feitelijk hetzelfde doen als zo'n "naviduct". Verschil is wellicht dat de rivier er meestal al lag voordat men de tunnel aanlegde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.932

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

Dat Seneca aquaduct is (was) ook een sluis. Vandaar dat het ook naviduct genoemd wordt.

Berichten: 858

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

ik rijd geregeld door Friesland daar zijn er een stuk of 15
volgens mij allemaal ook voor scheepvaart zie er geregeld een bootje overheen gaan.

als je een brug maakt moet die of flink hoog of af en toe open
op de lange duur kan het best wel een een rendabele oplossing zijn
het is in ieder geval minder storend in het landschap dan een brug op 10- 30 meter boven het waterpeil.
met een aansluitende lange hellingbaan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.932

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

Dat zijn dan ongetwijfeld aquaducten, geen naviducten.

Berichten: 12.262

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

Ongetwijfeld, al denk ik dat het wel een tamelijk nederlands ding is om zoiets te construeren als een 'open' aquaduct. Als een weg onder een rivier door moet gebruikt men meestal tunnels waardoor je de schepen uit de auto niet ziet, ook al vaar je er pal onderdoor.

Misschien is het nederlandse eigenaardigheid: een viaduct waar vliegtuigen over de snelweg taxiën is ook iets dat je zelden ziet, en buitenlandse bezoekers nog best weet te verbazen ook :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: Naviduct Krabbersgat vraag.

Een aviduct.

Reageer