gatdeformatie bij buigen van plaatstaal

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 26

gatdeformatie bij buigen van plaatstaal

Hallo,

Ik was laatst waat plaatwerk onderdelen aan het ontwerpen, aangezien er een paar gaten nogal dicht op de buiglijn moesten komen heb ik gezocht op wat ontwerpregels omtrent plaatwerk. Hier kwam ik onder andere bij onderstaande link uit: https://www.kepser.nl/nl/kenniscentrum/8-buigen/

hier ( en op vele andere internationale sites) worden een aantal rekenregels geformuleerd voor de minimale afstand van een gat tov de buiglijn:

Ronde gaten
Xmin = Ri + 2 x s

Vierkante gaten
Xmin = Ri + 3.3 x s b ≤ 25

en sleufgaten

Xmin = Ri + 3.5 x s, 25 < b <50 Xmin = Ri + 4 x s b ≥ 50

Echter kan ik nergens vinden waar deze regels vandaan komen, ik zou graag weten wat er in het materiaal speelt qua spanningen en of ik de waarden in de gegeven rekenregels kan benaderen. Weet iemand waar ik enige theorie / formules over dit onderwerp kan vinden?

Berichten: 856

Re: gatdeformatie bij buigen van plaatstaal

wat is s in die formule?

(normaal is s de randafstand van een bevestigingsmiddel)

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: gatdeformatie bij buigen van plaatstaal

S staat in dit geval voor de plaatdikte, en Ri voor de inwendige radius van een gezette plaat. Zie ook gelinkt artikel.

Berichten: 856

Re: gatdeformatie bij buigen van plaatstaal

oke in de bouw is t gebruikelijk voor de dikte
En ik had vanzelfsprekend jouw link niet gelezen:)

Dit valt buiten mijn vakgebied maar zo te lezen gaat het om proefondervindelijk vastgestelde afstanden waarbij je geen rekening hoeft te houden met vervorming van het gat.

wil je dichterbij dan moet je er wel rekening mee houden door bijvoorbeeld een gat met overruimte het maken, een snede in de buiglijn aan te brengen of een nabewerking aan het gat te doen als de plaat is gebogen.

bij het buigen wordt het materiaal door de vloeigrens gedrukt en getrokken afhankelijk van de afstand tot de neutrale as
een gat verstoord het krachtenverloop waardoor een stukje niet door de vloe1grens gaat en het stuk naast het gat verder wordt uitgerekt om dit te compenseren.

geen idee hoe je dat in een formule zou moeten gieten maar met dynamische fem software is dat vast wel in beeld te brengen

Berichten: 7

Re: gatdeformatie bij buigen van plaatstaal

Ik ben zelf voorman plaatwerkerij geweest en heb wat jaartjes met een kantbank gewerkt.
Waar de formule precies op gebaseerd is, weet ik niet.

Je moet met zetwerk altijd in je achterhoofd houden dat er een onderbalk wordt gebruikt met een groefbreedte van 8x de plaatdikte. Dit is standaard.
De uitzondering is dat ze ook één groef kleiner kunnen kiezen. Maar dit is altijd in overleg.

Bv 4 mm plaat wordt gezet op een onderbalk met een groef van 30 mm breed. In principe kun je ervan uitgaan dat als het gat zo dicht bij de zetlijn zit dat deze boven de groef zit tijidens het kanten, dat het gat gaat deformeren.

Maar dit bepalen is vooral heel veel ervaring. Het is het verstandigst om niet van formules uit te gaan, maar contact op te nemen met jullie plaatwerkleverancier.

Groet Marco

Reageer