materiaalcertificaat P235GH

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 101

materiaalcertificaat P235GH

Voor het HBO-onderdeel Professionele Competentie Ontwikkeling doe ik onderzoek naar alternatieven voor P235GH pijpmateriaal. Het betreft een koelleidingnetwerk voor een nieuw datacenter. De voor te stellen alternatieven zijn bedoeld voor slechts korte intersecties in of aftakkingen uit het netwerk. Het gebruikte basismateriaal blijft verder voor 98% P235GH. Ik werk tijdelijk als fitter bij de bouwer van het koelleidingnetwerk. Toegepaste pijpdiameters in P235GH lopen uiteen van 1 duim tot circa 600 mm.

Ik neem aan dat, om zowel de klant (datacenter) als de opdrachtgever van mijn onderzoek (bouwer koelleidingnetwerk) te overtuigen van de geschiktheid van alternatieve metaallegeringen danwel niet-metallische materialen, ik moet kunnen aantonen dat deze alternatieven tenminste voldoen aan de producteisen van P235GH. Mijn onderzoek betreft louter een papieren haalbaarheidsonderzoek. Er worden geen prototypes oid vervaardigd. En er wordt niet getest (druk, temperatuur, kruip, kerfslag, ed).

Mijn vragen zijn:

1) wat wordt exact getest aan materiaal P235GH, voordat het als halffabricaat + materiaalcertificaat de verkoop ingaat?

2) Hoe zien die testen eruit (apparatuur, omgevingscondities, etc)?

3) Welke normen en wettelijke regelingen liggen ten grondslag aan deze testen?

4) Is alle gevraagde informatie openbaar te gebruiken voor educatieve doeleinden?

Bedankt voor de pointers,

maurits
Bijlagen
IMG_20190930_1233172-400px.jpg
IMG_20190930_1233172-400px.jpg (87.68 KiB) 1571 keer bekeken

Berichten: 859

Re: materiaalcertificaat P235GH

lijkt me niet het juiste uitgangspunt.

lijkt me beter om te stellen dat het alternatieve materiaal voldaan kan worden aan de eisen die er aan het leidingsnetwerk in zijn algemeenheid gesteld worden en eventueel aan eisen die de bouwer er aan stelt
zoals voldoende sterk duurzaam lekvrij goed te verbinden en je kan er vast zelf nog wel een paar bij verzinnen.

Reageer