Doorbuiging met zeeg

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Doorbuiging met zeeg

Goedemiddag.

Ik ben nieuw op het gebied van constructieleer en ik probeer een dak ligger te berekenen.

Het gaat om een IPE 400 met een overspanning van 14.4 meter, met een zeeg van 140 mm.
De ligger is moment vast bevestigd aan twee stalen kolomen op 0 en 14.4 meter afstand.

De blijvende belasting is 7.4 kN/m1 en veranderlijk(sneeuw) 4.2 kN/m1.

Het max moment in de ligger komt uit op 176 kNm.

Nu bereken ik de doorbuiging door de blijvende belasting en die komt uit op 85.3 mm en door sneeuw op 48.4.
Dit lijkt er nu op dat deze ligger dus niet voldoet omdat 14400x0.003 kleiner is dan de 48.4 maar ik heb de zeeg nog niet meegenomen.

Zou iemand mij kunnen vertellen of het inderdaad klopt dat deze ligger niet voldoet of dat ik ergens een rekenfout maak..
Op sterkte voldoet een IPE 400 ruim maar de doorbuiging is te veel zover ik weet..

Berichten: 270

Re: Doorbuiging met zeeg

Permanente doorbuiging kan je weg zegen.
Er zijn 2 eisen, één voor de bijkomende doorbuiging, deze moet voor een dak kleiner of gelijk zijn aan 0,004L=57,6 mm. De einddoorbuiging moet ook kleiner of gelijk zijn aan 0,004L, maar dat kan je met zeeg oplossen. Als de bijkomende doorbuiging te groot is, dan is het profiel te slap.

Voor een ipe 400 is de bijkomende doorbuiging 48,4 mm , permanent 85,3 mm, einddoorbuiging 85,3+48,4=133,7mm. Als je de ligger een zeeg geeft van minimaal 133,7-57,6=76,1mm voldoet de ligger op doorbuiging.

Ligger ook op kip gecontroleerd?

Berichten: 270

Re: Doorbuiging met zeeg

Permanente doorbuiging kan je weg zegen.
Er zijn 2 eisen, één voor de bijkomende doorbuiging, deze moet voor een dak kleiner of gelijk zijn aan 0,004L=57,6 mm. De einddoorbuiging moet ook kleiner of gelijk zijn aan 0,004L, maar dat kan je met zeeg oplossen. Als de bijkomende doorbuiging te groot is, dan is het profiel te slap.

Voor een ipe 400 is de bijkomende doorbuiging 48,4 mm , permanent 85,3 mm, einddoorbuiging 85,3+48,4=133,7mm. Als je de ligger een zeeg geeft van minimaal 133,7-57,6=76,1mm voldoet de ligger op doorbuiging.

Ligger ook op kip gecontroleerd?

Berichten: 7

Re: Doorbuiging met zeeg

Oh geweldig!
Bedankt voor de reactie, Goed om te zien dat ik wel op de juiste antwoorden kom!
Ik steun de liggers met kokers om de kip op te vangen.

Dus als ik het goed begrijp is het in het geval van staal gewoon een simpele rekensom waarbij de zeeg zo groot moet zijn dat de totale doorbuiging niet boven de maximaal toelaatbare doorbuiging uit komt.

Heel erg bedankt voor de hulp!

Mocht je het leuk vinden om uit te leggen hoe ik vervolgens de HEA kolom onder deze liggers controleer op knik dan hoor ik het graag :P :P

Berichten: 7

Re: Doorbuiging met zeeg

Voor de geintresseerde..
Dit is mijn probeer project wat ik aan probeer te berekenen.
impressie.PNG
boven.PNG
zijaanzicht.PNG

Berichten: 854

Re: Doorbuiging met zeeg

Wat voor dak zit er op?
over het algemeen is een stalen dak lichter dan de maximale sneeuwlast.
afgaande op jouw doorbeging weegt jouw dak ca. 2kN/m2 dat is vrij veel voor een dak zelfs als er een plafond onder hangt.

sneeuw last is overigens 0,56 kN/m2 en de veranderlijke belasting voor onderhoud etc moet je maar over 10m2 toepassen

Berichten: 7

Re: Doorbuiging met zeeg

Ik ben uitgegaan van het volgende:

SAB106 > 0.1 kNm2
isolatie en dakbedekking 0,15 kNm2
zonnepanelen 0.3 kNm2
Totaal 0.55kNm2
eigen gewicht ligger 0.91 kNm1

Dan heb ik voor sneeuwbelasting 1kNm2 aangehouden omdat er in de norm niks staat over sneeuwophoping bij zonnepanelen..
In het geval van sneeuwophoping is 0.56 te laag dus maar wat je dan wel moet aanhouden staat nergens duidelijk..

Berichten: 270

Re: Doorbuiging met zeeg

Hoe wil je het afschot verzorgen?
Minimaal 16mm/m blijvend afschot is voorgeschreven.
Twee zijdig: 14,4/2*16 = 115 + zeeg =192 mm, dat is meer dan de 144 die nu op tekening bij de kopgevel staat. Maar die hoeft ook niet gezeegd te worden ivm de doorbuigingseisen.

Kolom: stel het belastingschema op, je hebt normaalkracht, eventuele excentriciteit, en buiging tgv wind. De laatste met een lagere normaalkracht.
Controleer je gekozen profiel op druk en buiging.

Berichten: 854

Re: Doorbuiging met zeeg

Hoe kom je aan ruim 7 kN/m1?
4,2*0,55 +0,9 dan ik zit ongeveer op 3 zonder het exact uit te rekenen.
je kan de 4,2 nog ophogen met 1,25 voor een tussen steunpunt maar dan kom ik nog steeds niet op ruim 7
moderne pv panelen leggen bijna plat en hebben geen noemenswaardig last van opwaaien van sneeuw en wind.
Maar als je er aan wilt rekenen en je de afmeting en plaatsing van de panelen vast legt staat het wel degelijk in de norm hoe je de last dan moet bepalen.

Berichten: 7

Re: Doorbuiging met zeeg

boertje125 schreef: zo 13 okt 2019, 14:27 Hoe kom je aan ruim 7 kN/m1?
4,2*0,55 +0,9 dan ik zit ongeveer op 3 zonder het exact uit te rekenen.
je kan de 4,2 nog ophogen met 1,25 voor een tussen steunpunt maar dan kom ik nog steeds niet op ruim 7
moderne pv panelen leggen bijna plat en hebben geen noemenswaardig last van opwaaien van sneeuw en wind.
Maar als je er aan wilt rekenen en je de afmeting en plaatsing van de panelen vast legt staat het wel degelijk in de norm hoe je de last dan moet bepalen.
Excuus. De 7,4 was om de doorbuiging te berekenen, (permanent 3.2 + 4.2 sneeuw)
De permanente belasting is inderdaad 3.2 kN/m

Ik ga nog eens kijken naar de sneeuwophoping..

Berichten: 854

Re: Doorbuiging met zeeg

De antwoorden van rola zijn gebaseerd op jouw belasting opgave in de eerste post.
je permanente doorbuiging zal dus ongeveer 36 zijn in plaats van 85.

ps de belastings breedte van een middensteunpunt is groter dan de systeemmaat in jouw geval ongeveer 5,4 meter

Berichten: 7

Re: Doorbuiging met zeeg

boertje125 schreef: zo 13 okt 2019, 17:46 De antwoorden van rola zijn gebaseerd op jouw belasting opgave in de eerste post.
je permanente doorbuiging zal dus ongeveer 36 zijn in plaats van 85.

ps de belastings breedte van een middensteunpunt is groter dan de systeemmaat in jouw geval ongeveer 5,4 meter
Oei.. Bedankt voor de oplettendheid! Dit ga ik aanpassen.

Zou je jouw laatste zin kunnen uitleggen? Dit ken ik namelijk niet..

Berichten: 270

Re: Doorbuiging met zeeg

Klopt, ik heb de belastingen niet gecontroleerd maar de doorbuiging gecontroleerd met de opgegeven belastingen. De q zit er rechtlijnig is, dus terugrekenen is niet heel lastig.

Steunpuntstoeslag dakplaten: zie oplegreacties liggers op n- steunpunten
enkelveldsplaten=1,00
twee veldsplaten=1,25
drieveldsplaten=1,15
Ga je de platen in verband leggen, dan kan je terug naar een toeslag van 1,10

Reageer