tandlat en rondsel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

tandlat en rondsel

Ik vroeg mij af of het gebruik van een tandlat en rondsel een goed idee is voor een positioneer toepassing. De omstandigheden zijn wel stoffig.

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: tandlat en rondsel

Ik heb dit ook gezien als toepassing bij een (oude) frees/kotterbank. Maar de precisie van dit apparaat was dan ook van laag niveau. Deze is toen ook omgebouwd naar een kogelomloop spindel voor hogere precisie.

dus: het kan, maar hangt af hoeveel speling toelaatbaar is en in tot hoeverre de tandlat/rondsel hieraan voldoen.

Berichten: 9

Re: tandlat en rondsel

Hoe zit het dan qua slijtage aan de tandlat/rondsel?

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: tandlat en rondsel

info over mogelijke slijtage/beschadigingen kun je hier lezen:

http://www.tandwiel.info/vertandingen/s ... ertanding/

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: tandlat en rondsel

appelman schreef: wo 16 okt 2019, 09:38 Hoe zit het dan qua slijtage aan de tandlat/rondsel?
Van wat stof zal dat systeem niet slijten.
Maar in ieder geval, tandlatten worden al jaren gebruikt voor bovenloopkranen, portiekkranen, alles wat moet rijden in havens en industriële omgevingen, ... Dik gesmeerd, is dat ongeveer onverwoestbaar. De keerzijde van de medaille werd reeds aangehaald door Koenx88.

Berichten: 856

Re: tandlat en rondsel

het voordeel van een tandrad is dat het systeem min of meer automatische vergrendeld is en afhankelijk van het vermogen van de aandrijving ook een behoorlijke helling aan kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: tandlat en rondsel

Met een caveat: die vergrendeling geldt alleen maar indien er een rem op de elektromotor zit (die ontgrendeld wordt bij activatie vd spoel / toekrijgen voedingsspanning). Dit is wel standaard zo bij quasi alle kranen, maar niet noodzakelijk bij zelfbouw.
Voor positionering denk ik eerder aan stappenmotoren, waar dit niet het geval is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: tandlat en rondsel

tandlat en rondsel een goed idee is voor een positioneer toepassing
Voor snelle positionering zonder hoge nauwkeurigheidseisen is dat een goede oplossing. Een methode om de speling tussen rondsel en tandheugel te minimaliseren en zo de positionering te verbeteren is de toepassing van een spelingsvrij tandwiel:
images.jpg
images.jpg (4.35 KiB) 2438 keer bekeken

Reageer