Draagvermogen houtskeletwand

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Draagvermogen houtskeletwand

Wie kan me helpen voor de verticale belastbaarheid (draagvermogen) van een houtskeletwand per/m1
Het betreft een houtskeletwand voor een garage, bestaande uit een verdieping.
De overspanning van het dak is 4070 mm, uitgevoerd met houtenbalken 70x200 l= 4070- 400 mm H op H,
bedekt met OSB d=18mm, pir isolatie d= 120 mm, Epdm 1.2mm dakbedekking en een standaard Sedumdak met een gewicht van circa 80 kg/m²

Kan ik houten stijlen (staanders) gebruiken van de afm. 59 x 159 hoogte 2700 mm geplaatst 400 mm H op H en aan de buiten zijde verlijmd en verschroeft met OSB plaat d=18mm. de binnenzijde wordt afgewerkt met brandvertragende vezelplaat d=15mm
tussen de balken kan ik nog 1 extra tussenschot plaatsen van 400 mm H 1350 mm voor een betere kniksterkte

alvast bedankt voor uw reactie

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Draagvermogen houtskeletwand

Ik heb geen specifieke ervaring met houtskeletbouw, maar gevoelsmatig denk ik dan de constructie die je voorstelt sterk genoeg is. Ik heb even gegoogeld op "houtskeletbouw details" en dan zie ik bij de afbeeldingen voorbeelden die zelfs lichter zijn uitgevoerd.https://www.google.nl/search?sa=X&q=hou ... JZq4vljCAM

Berichten: 3

Re: Draagvermogen houtskeletwand

Ja gevoelsmatig denk ik ook dat de staanders sterk genoeg zijn, ik had nog wat meer info opgevraagd bij de leverancier van het hout.
houtklasse= C24
maar als je het exact kan berekenen is het wel onderbouwd.
bedankt.

Berichten: 854

Re: Draagvermogen houtskeletwand

standers zijn sterk zat

als e op nieuwbouw niveau wilt isoleren heb je cls 38*183 nodig om genoeg standaard isolatie kwijt te kunnen
bij die maat neem je de balkdragende regel dubbel zodat het geen probleem is als de vloerbalken en de stijlen niet overeenkomen.

Berichten: 3

Re: Draagvermogen houtskeletwand

We gebruiken voor het isoleren tussen de staanders pir-isolatieplaten gecasseerd al/al van 120mm dik met Rd=5.5
bij de bovenzijde waarop de balken dragen wordt 1e regel rechtop aan de binnen zijde ingewerkt en de 2e regel opgelegd op de staander en 1e regel, dit loopt ook door boven de deur en garagepoort

Berichten: 854

Re: Draagvermogen houtskeletwand

ik vraag me af of je de vereiste Rc dan haalt je moet van e.a het gemiddelde bepalen
ter plaatsen van het hout is de isolatiewaarde een stuk lager.

dunnere hoge latten zijn gunstiger tegenwoordig is in de nieuwbouw 38*183 standaard

Reageer